گاتا

عطر بعضی از شیرینی‌ها از بینی آدم خارج نمی‌شود و تا مدت‌ها طعم آن‌ها زیر زبان می‌ماند. شیرینی گاتا هم یکی از دسرهای ارمنی نیست، همین ویژگی‌ها را دارد. بعضی اوقات که دسترسی به تهیه غذاهای مقوی ندارید، شیرینی گاتا یک میان‌وعده مقوی و خوشمزه به حساب می‌آید. علاوه‌براین، به خاطر بوی خوش دارچین حتما کودکان عاشق آن می‌شوند. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه شیرینی گاتا را با تمام نکات با شما در میان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای گاتا

نام مواد مقدار لازم
آرد ۷۰۰ گرم
ماست ۳۵۰ گرم
شکر ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری

مواد اولیه لازم برای مایه میانی گاتا

نام مواد مقدار لازم
کره ۷۰ گرم
آرد ۱۰۰ گرم
شکر ۱۵۰ گرم
گردو به اندازه دلخواه
پودر دارچین به اندازه دلخواه

طرز تهیه گاتا

 

مرحله اول:

آرد را ۳ بار الک کنید تا شیرینی گاتا خمیر خوبی داشته‌باشد. سپس، آرد را در یک کاسه بزرگ بریزید و کره سرد را به آن اضافه کنید. بهتر است کره را به شکل معکب‌های کوچک ببرید تا به‌خوبی با آرد مخلوط شوند. علاوه بر این روش، می‌توانید کره را در مخلوط‌کن بریزید و بعد از خرد شدن به آرد اضافه کنید.

مرحله دوم:

تخم مرغ، ماست و بیکینگ پودر را به مواد خمیر اضافه کنید و هم بزنید. نیازی نیست زمان طولانی برای ورز دادن اختصاص دهید. تنها مخلوط شدن مواد خمیر با هم کافی است. سپس، مواد را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید حداقل به مدت یک ساعت استراحت کند.

مرحله سوم:

آرد مایه میانی را به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. نیازی نیست که آن را به قدری سرخ کنید که تغییر رنگ بدهد.

مرحله چهارم:

کره‌‌ای را که برای مواد میانی گاتا است، بیرون از یخچال بگذارید تا آب شود. سپس، آن را با شکر، پودر دارچین، گردوی آسیاب‌شده مخلوط کنید. حالا این مواد باید به آرد اضافه شوند.

مرحله پنجم:

مقداری آرد روی سطح صافی بپاشید و خمیر را روی آن پهن کنید. باید خمیر نازکی داشته‌باشید که به‌راحتی از سطح کار جدا شود. مواد را داخل آن بریزید و در تمام قسمت‌های آن پخش کنید.

مرحله ششم:

خمیر را به‌آرامی لوله و سپس، آن را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. حتما از چاقوی تیز استفاده کنید که این کار را با آن به‌راحتی انجام دهید تا خمیر خراب نشود.

مرحله هفتم:

مقداری زرده تخم مرغ را با وانیل و زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و با قلم‌مو روی شیرینی‌ها بکشید. سپس، آن‌ها را در فر از قبل داغ‌شده بگذارید. معمولا در دما ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا شیرینی شما آماده‌شود؛ اما حتما قبل از برداشتن آن‌ها، چک کنید به‌خوبی پخته شده‌اند یا خیر.

گاتا
طرز تهیه گاتا
گاتا
طرز تهیه گاتا

نکته‌های بهتر درست کردن گاتا

  • می‌توان در مایه میانی گاتا، آرد را حذف کرد.
  • مخلوط کردن خمیر مایه به خمیر پف بهتری به شیرینی شما می‌دهد.
  • برای تزئین مقداری کنجد بعد از زدن زرده تخم مرغ روی شیرینی‌ها بریزید.
  • برای نچسبیدن خمیر به کف سطح کار نشاسته ذرت هم می‌توان به جای آرد اضافه کرد.
  • اگر به بیکینگ پودر دسترسی ندارید، نصف اندازه آن، جوش شیرینی به خمیر اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا