کله گنجشکی

اگر دلتان می‌خواهد به سراغ غذا با گوشت چرخ کرده بروید اما از غذاهای تکراری خسته شده‌اید؛ حتما کله گنجشکی را امتحان کنید. اکثر افراد با این اسم یاد روزه‌های نصفه‌نیمه کودکان در ماه رمضان می‌افتند و ممکن است فکر کنند این غذا هم مانند آن، غذای چندان انرژی‌زایی نیست؛ اما طرز تهیه کله گنجشکی را که ببینید، متوجه می‌شوید که یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت کالری است. در ادامه این مطلب دسپخت، دستور تهیه این غذا را به‌طور کامل در اختیار شما می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای کله گنجشکی

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
سیب زمینی متوسط ۳ عدد
پیاز متوسط ۲ عدد
گوجه فرنگی متوسط ۴ عدد
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
کله گنجشکی
طرز تهیه کله گنجشکی

طرز تهیه کله گنجشکی

 

مرحله اول:

یک عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. به باقی‌مانده پیاز، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، نمک و فلفل سیاه بزنید و به‌خوبی ورز دهید. سپس، از آن به اندازه یک گردو بردارید و گرد کنید. این کار را تا تمام شدن همه گوشت ادامه دهید. سپس، این گوشت‌ها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. این کار جلوی از بین رفتن فرم گلوله‌های گوشت را می‌گیرند.

مرحله دوم:

سیب‌زمینی‌ها را به شکل نگینی اما درشت خرد کنید. سپس، آن‌ها را در آبکش بریزید و بشورید. با این کار، مقداری از نشاسته سیب‌زمینی گرفته می‌شود. سپس، آن‌ها را در روغن سرخ کنید.

مرحله سوم:

پیاز دوم را به شکل نگینی یا خلالی خرد و به همراه نمک و زردچوبه در روغن داغ سرخ کنید. به آن، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید. زمانی‌که رب در روغن سرخ می‌شود، رنگ آن روشن‌تر می‌شود و به رنگ قرمز جذابی درمی‌آید.

مرحله چهارم:

گوجه‌فرنگی‌ها را پوست بگیرید. برای اینکه این کار برایتان راحت شود، مقداری آب به جوش بیاورید و اجازه دهید گوجه‌فرنگی‌ها برای ده دقیقه در آن بمانند. سپس، آن‌ها را زیر آب سرد قرار دهید تا به‌راحتی پوست آن‌ها گرفته‌شود. سپس، آن‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و به پیازها اضافه کنید.

مرحله پنجم:

بعد از کمی سرخ شدن گوجه‌فرنگی‌ها، سیب‌زمینی و گوشت را هم به این مواد اضافه کنید و به اندازه‌ای که دوست دارید، آب در ظرف بریزید. اندازه آن به سلیقه شما بستگی دارد و حتما از آب جوش استفاده کنید. اضافه کردن مقداری آبلیمو طعم بهتری به این غذا می‌دهد. حرارت زیر آن را کم کنید تا به‌خوبی پخته شود.

نکته‌های بهتر درست کردن کله گنجشکی

  • کله گنجشکی را می‌توان به همراه برنج یا نان نوش جان کرد.
  • اگر دلتان می‌خواهد تغییری در این غذا ایجاد کنید، مقداری آلو بخرا یا غوره تازه در آن بریزید.
  • اگر به گوشت چرخ‌شده قرمز علاقه‌ای ندارید یا برایتان مضر است؛ مقداری گوشت بدون استخوان مرغ را آماده و چرخ کنید و همه مراحل را مانند بالا انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا