انواع غذاهای شمالی

آوازه بعضی از غذاها از بقیه بلندتر است و افراد بیشتری با بعضی از غذاهای بومی مناطق آشنایی دارند. غذاهای شمالی یکی از دسته‌بندی‌هایی است که افراد نام آن‌ها را بیشتر از سایر شنیده‌اند. اگر دوست دارید تجربه‌های تازه را امتحان کنید یا در خانه، این غذاها را درست کنید؛ بهتر است اول با آن‌ها آشنایی کلی داشته‌باشید. این شناخت به شما ایده برای درست کردن غذاهای مختلف برای روزهای هفته را هم می‌دهد؛ بنابراین، ادامه این مطلب دسپخت را بخوانید تا با چند غذاهای معروف شمالی آشنا شوید.

آغوز کوکو

همانطور که از اسم این غذا مشخص است، یک مدل کوکو است که با آغوز یا همان گردو تهیه می‌شود. در کنار این مغز پرخاصیت، سبزیجات معطر هم برای تهیه آن استفاده می‌شود. برای این‌که این غذا را مانند گیلانی‌های عزیز درست کنید، گردو را در هاون بکوبید و ادویه‌های خوش‌عطر به آن اضافه کنید. این کوکو را به‌عنوان مخلفات می‌توانید در کنار غذاهای مهمانی بگذارید یا این‌که به‌عنوان یک وعده سبک شام یا میان‌وعده میل بفرمایید.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی غذای شمالی است که نام آن را بیشتر از بقیه شنیده‌اید. از آن‌جایی‌که عطر و طعم این غذا بی‌نظیر است، در رستوران‌های زیادی آن را به‌عنوان پیش‌غذا تهیه می‌کنند. اگر گیاهخوار هستید، این غذا یکی از بهترین انتخاب‌های شما می‌تواند باشد. در تهیه آن از بادمجان کبابی و گوجه فرنگی استفاده می‌شود. سپس، یک یا دو تخم مرغ در آن نیمرو می‌کنند. بعضی افراد ترجیح می‌دهند تخم‌مرغ‌ها با بقیه مواد ترکیب شوند؛ اما بعضی دیگر آن‌ها را به شکل درسته به غذا اضافه می‌کنند. این غذا را می‌توانید با برنج یا نان مصرف کنید.

غذاهای شمالی
انواع غذاهای شمالی

گمج کباب

یکی از غذاهای خاص گیلانی‌ها، گمج کباب است که نام آن را در اکثر رستوران‌های این استان می‌بینید. این غذا از گوشتی تهیه می‌شود که در آن هیچ چربی وجود نداشته‌باشد. به این کباب، رب انار و گردوی آسیاب‌شده هم زده می‌شود. سبزیجات معطر مانند تره، جعفری و گشنیز هم جزء جدانشدنی از این غذا هستند.

کال کباب

نام کباب حتما شما را گمراه می‌کند که قرار است با گوشت دلی از عزا دربیاورید؛ اما در این غذای شمالی خبری از گوشت نیست و به جای آن، بادمجان استفاده می‌شود. اگر گیاهخوار هستید، بهتر است این غذا را از دست ندهید. بادمجان را که کبابی کردید، شکم آن را باز کنید و داخل آن گردو، انار و سبزیجات معطر مانند چوچاق و سیر بریزید. البته این مواد باید له شوند.

باکله پته

غذای مازندرانی که باید حتما امتحان کنید، باکله پته است. باکله همان باقالی است که در این غذا با بلغور گندم ترکیب می‌شود. این غذا سرشار از مواد مغذی است و می‌توانید به آن به چشم یک انرژی‌زا نگاه کنید. در باکله پته از عصاره گوشت و گلپر استفاده می‌شود؛ پس، مطمئن باشید عطر این غذای بی‌نظیر حتما شما را شیفته خود می‌کند.

کباب تابه‌ای

کباب تابه‌ای یکی از بهترین غذاهای شمالی است که برای اوقاتی که عجله دارید، مانند معجزه عمل می‌کند. این غذا از گوشت و ادویه تهیه می‌شود و شمالی‌ها به آن انار تازه هم اضافه می‌کنند. انار تازه در انتهای فصل پاییز می‌رسد؛ به همین علت، این غذا یکی از گزینه‌ها برای تدارکات شب یلدا است. در کنار انار تازه، رب و آب انار هم به آن اضافه می‌کنند تا این غذا به آن ترشی قابل‌قبول شمالی‌ها برسد؛ چون اکثر مردم این منطقه غذاهای خود را به‌صورت ترش نوش جان می‌کنند.

مرغ ترش

شمالی‌ها به غذاهای ترش علاقه زیادی دارند و در اکثر غذاها سعی می‌کنند رد پایی از آن را به جا بگذارند. در تهیه مرغ ترش از سبزیجات معطر استفاده زیادی می‌شود. خالواش و چوچاق دو سبزی هستند که بیشتر به حالت خودرو در این مناطق رشد می‌کنند و به‌خاطر عطر فوق‌العاده‌ای که دارند، همیشه در غذاهای شمالی استفاده می‌شوند. در کنار آن، برگ سیر، ریحان، گشنیز و جعفری هم در این غذا می‌ریزند. همه این مواد را ساطوری و سپس، به مرغ اضافه می‌کنند. ترش واش شبیه مرغ ترش است و در تهیه آن مانند این غذا از سبزیجات معطر استفاده می‌شود.

مالا بیج

از آن‌جایی که استان‌های شمالی در کنار دریا قرار دارند، بخشی از رژیم غذایی آن‌ها شامل غذاهای دریایی است. در دریای شمال بیشتر ماهی سفید وجود دارد. مالا بیج ماهی سفیدی است که آن را به‌صورت شکم‌پر تهیه می‌کنند. در مواد این ماهی مانند اکثر غذاهای شمالی از سبزیجات معطر، گردو و رب انار استفاده می‌شود. ترکیب این مواد با هم عطر فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌دهد.

غذاهای شمالی
انواع غذاهای شمالی

باقلا قاتق

باقلا قاتق غذای شمالی دیگری است که اکثر افراد نام آن را شنیده‌اند. این غذا را از باقالی به همراه سبزیجاتی مانند برگ سیر تازه تهیه می‌کنند. همین‌طور، در انتها برای خوشمزه‌تر شدن آن دو عدد تخم مرغ را داخل آن می‌ریزند. برای تهیه این غذا باید باقالی‌را پوست بگیرید اما بعضی از افراد محلی از باقالی تروتازه استفاده می‌کنند که گاهی اوقات نیازی به پوست کندن ندارند.

اناربیج

اناربیج ترکیبی از قرمه سبزی و فسنجان است. در تهیه این غذای شمالی از گوشت چرخ‌کرده‌ای استفاده می‌شود که آن را به‌صورت قلقلی درمی‌آورد. بعد از سرخ کردن، آن‌ها را در ترکیبی از گردو، سبزیجات قرمه‌سبزی و رب انار می‌ریزند. همین‌طور، به آن گردو اضافه می‌کنند که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. این غذا معمولا با برنج خورده می‌شود اما شما می‌توانید آن را به همراه نان هم نوش جان کنید. برای این‌که این غذا به بهترین شکل خودش دربیاید، به آن زمان بدهید تا جا بیفتد.

سیرواویج

فصل سیر که می‌رسد، شمالی‌ها دست به کار می‌شوند و از برگ آن یک غذای خوشمزه به اسم سیرواویج تهیه می‌کنند. این غذا عطر فوق‌العاده‌ای دارد که هنگام پخت حتما هوش از سرتان می‌برد. در کنار این سبزی، تخم مرغ و ادویه‌های مختلف هم در آن می‌ریزند که این غذا را به غایت خوشمزه می‌کند.

در این مطلب دسپخت در مورد انواع غذاهای شمالی صحبت کردیم. این لیست انتها ندارد و غذاهای مختلفی در شمال کشور هستند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. اگر شما تجربه خوردن این غذاها را دارید، بگویید کدامیک از آن‌ها برایتان خوشمزه‌تر و خوش‌عطرتر از بقیه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا