قرابیه

فکر می‌کنید دنیای دسرها به پایان می‌رسد و نمی‌توانید یک دسر جدید تهیه کنید؟ قرابیه یکی از شیرینی‌هاس سنتی تبریز و قزوین است که تهیه آن برای مهمان‌ها انتخاب خاص به نظر می‌رسد. این دسر با وجود قدمت و معروفیتش یکی از گزینه‌های منحصربه‌فرد برای مهمانی به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید طرز تهیه قرابیه را یاد بگیرید و برای مهمانان خود سنگ تمام بگذارید، ادامه را بخوانید. به شما دستور تهیه، مواد لازم و فوت‌های کوزه‌گری این شیرینی را در اختیار شما می‌گذاریم.

مواد اولیه موردنیاز برای قرابیه

نام مواد مقدار لازم
بادام خام ۲۰۰ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۳ عدد
وانیل ¼ قاشق چای‌خوری
مغز پسته، بادام به اندازه دلخواه
پودر شکر به اندازه دلخواه
قرابیه
طرز تهیه قرابیه

دستور تهیه قرابیه

مرحله اول:

پوست بادام‌ها را بگیرید و به همراه شکر، وانیل و سفیده تخم مرغ در مخلوط‌کن بریزید. دو تا سه بار مواد را چرخ کنید تا حالت خمیری و مخلوط پیدا کنند.

مرحله دوم:

حالا ترکیبی دارید که کرمی‌رنگ است و نیاز دارید به مدت چند ساعت در یخچال استراحت کند. یک ساعت هم می‌تواند برای استراحت کافی باشد. این کار باعث می‌شود مواد به دستان شما نچسبند.

مرحله سوم:

قبل از درآوردن مواد قرابیه از یخچال، فر را روشن کنید و روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و می‌توانید با خودکار و قالبی گرد، جای شیرینی‌ها را هم مشخص کنید.

مرحله چهارم:

بعد از استراحت، مواد قرابیه را از یخچال بیرون بیاورید و در قیفی با اندازه ماسوره متوسط بریزید. آن‌ها را با اندازه متوسط روی کاغذ روغنی پخش کنید.

مرحله پنجم:

مواد را در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند. بعد از این‌که دیدید کناره‌های قرابیه طلایی‌رنگ شده‌اند، آن‌ها را از فر دربیاورید. صبر کنید تا به‌طور کامل سرد شوند. سپس، آن‌ها را با پودر پسته یا بادامی که آماده کرده‌اید، تزئین کنید. پودر قند هم می‌تواند آن را زیباتر و شیرین‌تر کند.

قرابیه
طرز تهیه قرابیه

نکته‌های بهتر درست کردن قرابیه

  • برای خوش‌عطر شدن پودر هل هم می‌توانید اضافه کنید.
  • به جای بادام می‌توانید قرابیه را با استفاده از گردو درست کنید.
  • قرابیه را بعد از آماده شدن در ظرف دردار بگذارید تا خشک نشود.
  • اگر مواد را سفت درست کردید، یک سفیده دیگر بردارید و به مواد اضافه کنید تا نرم‌تر شوند.
  • اگر مواد شما شل باشد، مقداری بادام به آن اضافه کنید؛ چون در غیراین‌صورت مواد داخل سینی فر پخش می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا