خورشت بامیه

اگر به خوراکی‌های تند علاقه داشته‌باشید، حتما به سراغ غذاهای عربی بروید. عزیزان عرب‌زبان غذاهای خودشان را با ادویه‌های مختلف و تندی تهیه می‌کنند که حضورشان باعث خوشمزگی چندبرابری آن‌ها می‌شود. خورشت بامیه یکی از خوراک جنوبی است که خوش‌طعم و مقوی است. غذایی که از خوردن آن لذت می‌برید و خیالتان راحت است که مواد مغذی را جذب کرده‌اید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه خورشت بامیه را در اختیارتان می‌گذاریم و به شما می‌گوییم چطور این غذا را بی‌نقص تهیه کنید.

مواد اولیه لازم خورشت بامیه

نام مواد مقدار لازم
گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
بامیه ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
سیر ۲ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار دلخواه
آبلیمو/ آبغوره به مقدار دلخواه
روغن مخصوص سرخ‌کردنی به مقدار دلخواه
خورشت بامیه
طرز تهیه خورشت بامیه

طرز تهیه خورشت بامیه

 

مرحله اول:

گوشت را به‌خوبی بشورید و در آبکش بریزید تا خشک شود. سپس، آن را به اندازه‌های کوچک تکه‌تکه کنید. بهتر است اندازه‌ها زیاد کوچک یا بزرگ نباشند تا حالت خوبی در خورشت بامیه داشته‌باشند. بزرگ بودن باعث نپختن آن‌ها می‌شود و اگر آن‌ها را کوچک ببرید، در بین بقیه مواد خورشت گم می‌شوند.

مرحله دوم:

پیازها را به‌صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. سپس، روغن را داغ کنید و داخل آن بریزید تا شفاف و سبک شوند. سپس، نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. نمک هم باعث زودتر ترد شدن پیازها می‌شود.

مرحله سوم:

گوشت‌های تکه‌تکه‌شده را به پیاز اضافه کنید تا سرخ شوند. زمانی‌که آب اضافی گوشت کشیده شود، رنگ آن تغییر می‌کند؛ پس، می‌توانید بقیه مواد را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم:

بعد از عوض شدن رنگ گوشت، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به‌خوبی سرخ شود. با این کار، بوی خامی آن گرفته می‌شود و خورشت رنگ بهتری پیدا می‌کند. می‌توانید رب را در یک ظرف جداگانه هم سرخ کنید.

مرحله پنجم:

به مواد حدود ۴ لیوان آب جوش اضافه و زیر آن را زیاد کنید تا به جوش بیاید. سپس، زیر آن را کم کنید تا خورشت بامیه شما جا بیفتد. خورشت بامیه غذایی است که به آب چندانی نیاز ندارد.

مرحله ششم:

به سراغ بامیه‌ها بروید و آن‌ها را به‌خوبی بشورید و خشک کنید. سپس، آن‌ها را در روغن تفت دهید تا زمانی‌که در خورشت ریخته می‌شوند، به همان شکل اولیه خود باقی بمانند. در نهایت،۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از این‌که زیر خورشت را خاموش کنید، بامیه‌ها، فلفل سیاه و آبلیمو را به آن اضافه کنید. می‌توانید به جای سرخ کردن، بامیه‌ها را در یک قابلمه با آب بریزید تا بجوشند.

خورشت بامیه
طرز تهیه خورشت بامیه

نکته‌های بهتر درست کردن خورشت بامیه

  • بامیه‌های ریز برای خورشت مناسب‌تر از بامیه‌های درشت هستند.
  • یک گوجه فرنگی رنده‌شده هم می‌تواند مزه خوبی به خورشت بامیه بدهد.
  • برای خوش‌عطر کردن خورشت می‌توانید تمر هندی، پودر زنجبیل و فلفل سیاه هم در غذا بریزید.
  • برای این‌که بامیه‌های شکل خود را از دست ندهند، خورشت را زیاد هم نزنید و حرارت زیر آن را در حالت کم نگه دارید.
  • اگر از مرغ به جای گوشت گوسفندی استفاده می‌کنید، مقدار آن را بیشتر از گوشت و حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم در نظر بگیرید.
  • به جای روغن می‌توانید از چربی گوشت گوسفندی استفاده کنید. در این حالت، اول گوشت را با کمی آب روی شعله بگذارید. بعد از آب شدن چربی‌ها و سرخ شدن گوشت، پیاز را به آن اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا