خاگینه

اگر به خاگینه، لقب پنکیک ایرانی را بدهیم، بیراه نگفته‌ایم. این خوراک خوشمزه هم به‌عنوان دسر قابل‌خوردن است و هم می‌توانید برای صبحانه مقوی روی آن حساب باز کنید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه ساده این دسر را در اختیارتان می‌گذاریم و به شما می‌گوییم چطور آن را شکل‌های مختلف اما در هر حالت، خوشمزه درست کنید.

مواد اولیه لازم برای خاگینه

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۴ عدد
ماست شیرین ۱/۲ پیمانه
آرد ۱ پیمانه
شکر ۲ پیمانه
آب ۲ پیمانه
وانیل ½ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
گلاب ۱/۲ پیمانه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
خاگینه
طرز تهیه خاگینه

طرز تهیه خاگینه

مرحله اول:

اول به سراغ درست کردن شربت بروید تا زمانی‌که سرد می‌شود، بقیه مواد را آماده کنید. شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید و ذرات شکر آب شوند. در آخر هم گلاب را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم:

ماست و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید این ترکیب برای مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند. بعد از گذشت این زمان، ماست شروع به حباب زدن می‌کند.

مرحله سوم:

به سراغ تخم مرغ بروید و آن‌ها را در یک کاسه بزرگ بشکنید. وانیل رویشان بریزید تا بوی زهم آن‌ها در غذا احساس نشود. سپس، آن‌ها را به‌خوبی هم بزنید تا پف کنند و به رنگ سفید کرم روشن درآید.

مرحله چهارم:

ترکیب ماست را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. نوبت به ریختن آرد می‌رسد. فقط به یک نکته توجه کنید و آن هم الک کردن آرد است. با این کار، هوای بین ذرات آرد از بین می‌رود و مایه شما بافت بهتری خواهدداشت.

مرحله پنجم:

تابه‌ای روی حرارت بگذارید و در آن، روغن بریزید. زمانی‌که روغن داغ شد، مواد خاگینه را اضافه کنید. اجازه دهید یک سمت آن به‌خوبی سرخ شود و سپس، آن را برگردانید تا روی دیگر هم سرخ شود.

مرحله ششم:

بعد از این‌که شربت از حرارت افتاد و به دمای محیط رسید، روی مواد خاگینه بریزید. حالا این دسر آماده است تا آن را با موادی مثل پودر قند و گل محمدی تزئین کنید.

خاگینه
طرز تهیه خاگینه

نکته‌های بهتر درست کردن خاگینه

  • بعضی افراد این دسر را به شکل قالبی درست می‌کنند که به آن قیقاناخ هم می‌کنند.
  • برای این‌که بخش داخلی مایه به‌خوبی پخته شود و کناره‌ها نسوزند، از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید.
  • خاگ به معنای تخم مرغ است. هر اندازه تعداد تخم مرغ بیشتر باشد، این دسر پف بیشتری خواهدداشت.
  • می‌توان نصف مایه را داخل تابه ریخت و سپس، مقداری گردو و دارچین ریخت و در ادامه، بقیه مایه را اضافه کرد.
  • اگر می‌خواهید این غذا را به‌عنوان شام هم میل کنید، کافی است به جای مواد شیرین بالا، در آن، سبزیجاتی مانند نعنا و تره بریزید.
  • به جای شربت می‌توانید از شیره انگور استفاده کنید که طبیعی‌تر است و برای افرادی که رژیم دارند، یک گزینه عالی به حساب می‌آید.
  • بعضی افراد در این دسر هویج هم می‌ریزند. اگر شما هم می‌خواهید این کار را انجام دهید، بعد از رنده و تفت دادن هویج، آن را به مایه اضافه کنید.
  • در مدل تبریزی، به آن گردو، پودر هل، دارچین و گل محمدی اضافه می‌کنند. این مواد را روی مایه می‌پاشند. سپس، بعد از آماده شدن، آن را به شکل رول کرد و برش زد.
  • برای چندرنگ درست کردن، به بخشی از مواد اسفناج اضافه کنید که به رنگ سبز درآید. بعضی دیگر را با زعفران طلایی کنید و با استفاده از هویج، مایه را به رنگ نارنجی درآورید.
  • بهتر است از ماست شیرین و چکیده یا خامه‌ای استفاده کنید اما اگر ماست ندارید، می‌توانید به جای آن شیر بریزید. فقط حواستان باشد که غلظت مایه بهتر است کمتر از غلظت فرنی باشد.
خاگینه
طرز تهیه خاگینه
خاگینه
طرز تهیه خاگینه
خاگینه
طرز تهیه خاگینه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا