پانی پوری

یکی از غذاهای هندی پانی پوری است که به دلیل موادی که در ترکیب خود دارد، خوشمزه و مقوی است.  اختلاف‌نظرهای زیادی درباره رسپی درست کردن این غذا وجود دارد اما بهتر است نگران نباشید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را به شکل ساده برایتان می‌آوریم و سپس، نکاتی را عنوان می‌کنیم که باعث متفاوت شدن رسپی‌ها می‌شود. شما هم می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

مواد اولیه لازم برای پانی پوری

نام مواد مقدار لازم
آرد سمولینا ۱/۲ پیمانه
آرد سفید ۱ پیمانه
نمک ۱/۲ قاشق مرباخوری
تمرهندی ۱۰۰ گرم
نخود ۱ پیمانه
گشنیز به اندازه دلخواه
سیر ۳ حبه
فلفل سبز ۲ عدد
سیب زمینی متوسط ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
پانی پوری
طرز تهیه پانی پوری

طرز تهیه پانی پوری

مرحله اول:

در اولین قدم باید خمیر این غذا را آماده کنید که برای آن نیاز دارید آردها را با نمک و آب ولرم ترکیب کنید. آب را در چند مرحله بریزید تا خمیر شل نشود و به دستانتان نچسبند. حدود ده دقیقه خمیر را ورز دهید تا نرم شود. سپس، به شکل گرد (چانه) درآورید و در ظرفی بگذارید و روی آن را بپوشانید. می‌توانید برای ورز دادن از مقداری روغن هم استفاده کنید. ظرف را در جای گرمی بگذارید تا حدود یک ساعت استراحت کند و حجیم شود.

مرحله دوم:

تمرهندی را هم با آب مخلوط کنید و به‌خوبی هم بزنید تا در آن حل شود. سپس، یک صافی بردارید و ترکیب را از آن رد کنید تا یکدست شود و تکه‌تکه نباشد. سپس، به آن، نمک، فلفل سیاه، سیر، فلفل سبز و گشنیز را اضافه کنید. می‌توانید از پودر گشنیز استفاده کنید تا ظاهر سس زیباتر باشد.

مرحله سوم:

نخودها را بپزید. بهتر است از ۲۴ ساعت قبل هم آن‌ها را خیس کنید تا نفخشان گرفته‌شود. در این مدت هم چند بار آبشان را عوض کنید. سپس، با دو لیوان آب روی حرارت بگذارید و اجازه دهید برای یک ساعت پخته و نرم شوند.

مرحله چهارم:

سیب‌زمینی‌ها هم باید آبپز شوند. معمولا نیم ساعت زمان برای این کار کافی است. برای بررسی نرم شدن می‌توانید یک چنگال یا چاقو داخل آن‌ها فرو کنید تا اگر نرم بودند، حرارت زیرش را خاموش کنید. سپس، آن را پوره کنید و اجازه دهید سرد شود.

مرحله پنجم:

به سراغ خمیر بروید و آن را کف سطح صافی پهن کنید. سپس، با استفاده از قالب گرد یا وسیله‌ای مانند لیوان به اندازه‌های گرد درآورید. ضخامت خمیر باید کم و در حد نیم سانتی‌متر و حتی کمتر باشد.

مرحله ششم:

تابه یا قابلمه‌ای روی حرارت بگذارید و مقدار زیادی روغن داخل آن بریزید. سپس، صبر کنید تا داغ شود. خمیرها را در تابه بریزید تا پف کنند.

مرحله هفتم:

قسمت بالایی خمیر تردشده را بشکنید و سیب زمینی و نخود را داخل آن بریزید. سپس، از سسی که آماده کرده‌اید، یک قاشق به مواد اضافه کنید. حالا این غذای هندی آماده است تا آن را نوش جان کنید.

پانی پوری
طرز تهیه پانی پوری

نکته‌های بهتر درست کردن پانی پوری

  • اگر می‌خواهید این غذا را به شکل رژیمی درست کنید، مقداری گل‌کلم هم آبپز و اضافه کنید.
  • بعضی افراد تنها از نخود استفاده می‌کنند. افراد دیگری هم ممکن است تنها سیب‌زمینی آبپزشده اضافه کنند.
  • ادویه این غذا قابل‌تغییر است و می‌توانید از زردچوبه، زنجبیل و نعنا هم برای خوشمزه‌تر شدن آن استفاده کنید.
  • بعضی افراد به سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و پیاز هم اضافه می‌کنند. آن‌ها را به شکل نگینی خرد و در مواد می‌ریزند.
پانی پوری
طرز تهیه پانی پوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا