یخنی

یخنی یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که در کشور افغانستان هم آن را درست می‌کنند. بعضی افراد آن را مشابه آبگوشت می‌دانند؛ درصورتی‌که بعضی دیگر آن را شبیه خورشت درست می‌کنند و مخلفات زیادی هم در آن می‌ریزند. در این مطلب دسپخت، روش ساده تهیه آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم و سپس، نکاتی را به شما می‌گوییم تا آن را بهتر و مجلسی‌تر درست کنید.

مواد اولیه لازم برای یخنی

نام مواد مقدار لازم
گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
پیاز متوسط ۳ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
یخنی
طرز تهیه یخنی

طرز تهیه یخنی

مرحله اول:

پیازها را پوست بگیرید و به شکل خلالی خرد کنید. سپس، در قابلمه روغن بریزید و پیازها را به آن اضافه کنید تا سرخ شوند. بعد از این‌که سبک شدند، نمک و زردچوبه را هم به آن اضافه کنید. نمک پیاز را ترد می‌کند و زردچوبه هم آن را به رنگ طلایی درمی‌آورد. همین‌طور، زردچوبه با تفت خود بوی خامی خود را از دست می‌دهد.

مرحله دوم:

بعد از طلایی شدن پیاز، گوشت را هم به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا تغییر رنگ دهند. اگر نمی‌خواهید از روغن استفاده کنید، مقداری چربی گوسفندی در قابلمه بریزید تا آب شود و به جای روغن برای سرخ کردن استفاده کنید. علاوه بر این مساله، باید بدانید که می‌توان این غذا را بدون سرخ کردن هم درست کرد. گوشت و پیاز را در قابلمه بریزید و سپس، آب اضافه کنید.

مرحله سوم:

بعد از این‌که گوشت هم تغییر رنگ داد، مقداری آب جوش اضافه کنید تا روی گوشت را بپوشاند و بعد از دو ساعت جوشیدن، باز هم آب در ظرف باقی بماند. ۵ لیوان آب برای مقداری که در بالا گفتیم کافی است اما اگر لازم بود، بیشتر هم بریزید. با اضافه کردن آب در ابتدا، مزه غذایتان عالی خواهد شد و نیازی به اضافه کردن چندباره آن در وسط درست شدن غذا نیست.

مرحله چهارم:

بعد از این‌که گوشت پخته شد، غذا را بچشید و مقدار نمک آن را بررسی کنید. سپس، مقداری فلفل سیاه هم بریزید و بعد از ده دقیقه غذایتان آماده است تا شعله زیرش را خاموش کنید. این غذا را می‌توانید با نان یا برنج مانند برنج کته نوش جان کنید.

یخنی
طرز تهیه یخنی

نکته‌های بهتر درست کردن یخنی

  • بعضی افراد بعد از آماده شدن این غذا، استخوان گوشت را جدا می‌کنند و با استفاده از گوشتکوب برقی یا دستی، مواد را پوره می‌کنند و در کنار آب آن با نان می‌خورند.
  • بعضی افراد نخود و انواع لوبیا هم در این غذا می‌ریزند. اگر شما هم حبوبات دوست دارید، ۲۴ ساعت آن‌ها را خیس کنید تا نفخشان از بین برود و بعد از سرخ کردن گوشت به مواد اضافه کنید.
  • ریختن رب گوجه فرنگی برای تغییر رنگ و مزه به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، مقداری آن را در روغن تفت دهید تا بوی خامی‌اش از بین برود و رنگ بهتری به غذای شما بدهد.
  • سیب زمینی و گوجه فرنگی هم می‌توان به پربار شدن غذایتان کمک کنند. اگر می‌خواهید غذایتان مقوی‌تر باشد، ۳ عدد سیب زمینی متوسط و ۲ عدد گوجه فرنگی را به‌ترتیب به شکل مکعبی و ۴قاچ خرد کنید و در غذا بریزید.
یخنی
طرز تهیه یخنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا