برنجک

برای دورهمی‌های مختلف علاوه بر درست کردن انواع دسر مانند ژله می‌توانید برنجک هم درست کنید. یکی از تنقلات خوشمزه و سرگرم‌کننده که بوی آن همه را وسوسه می‌کند حتما امتحانش کنند. در این مطلب دسپخت، به شما می‌گوییم چطور برنج پنی یا سریل درست کنید و با چه کارهایی آن را به شکل نرم و پفکی درآورید.

مواد اولیه لازم برای برنجک

نام مواد مقدار لازم
برنج ۱ پیمانه
نمک به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
برنجک
طرز تهیه برنجک

طرز تهیه برنجک

مرحله اول:

برنج را بشورید و اجازه دهید برای مدت چند ساعت در آب خیس بخورد. سپس، یک قابلمه مناسب اندازه آن‌ها را بردارید و تا نیمه آن، آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

مرحله دوم:

بعد از به جوش آمدن آب، برنج و نمک را به آن اضافه کنید و اجازه دهید که دوباره به جوش بیاید؛ اما لازم نیست که دانه‌های برنج کاملا نرم شوند و ده دقیقه زمان بعد از ریختن برنج کافی است و آن را آبکش کنید. بعد از این کار نیازی به دم گذاشتن برنج نیست.

مرحله سوم:

بعد از خشک شدن برنج‌ها در آبکش، آن‌ها را روی پارچه تمیزی پهن کنید و اجازه دهید تمام رطوبت آن‌ها گرفته‌شود. اگر از بخاری یا شوفاژ برای این کار استفاده کنید، در مدت کوتاهی تمام می‌شود. اما با نور خورشید ممکن است چند روز طول بکشد.

مرحله چهارم:

قابلمه‌ای را روی حرارت بگذارید و در آن روغن بریزید. بهتر است تا نیمه روغن بریزید که اگر یک الک در آن قرار دهید، در روغن شناور بماند. اگر مقدار روغن کم باشد، برنج‌ها سریع می‌سوزند و کارتان برای سریع سرخ کردن سخت می‌شود.

مرحله پنجم:

بعد از داغ شدن روغن، مقداری از برنج را داخل الک بریزید تا سرخ شود. زمان کوتاهی برای این کار کافی است و لازم نیست که چند دقیقه طولانی این کار را انجام دهید. طولانی شدن باعث سوختگی و تغییر رنگ برنج‌ها می‌شود. سپس، آن‌ها را بردارید و در آبکش بریزید تا روغن اضافه‌شان گرفته‌شود. می‌توانید از یک پارچه هم برای این کار استفاده کنید. این کار را تا تمام شدن تمام برنج‌ها ادامه دهید.

برنجک
طرز تهیه برنجک

نکته‌های بهتر درست کردن برنجک

  • برنج‌های دانه‌درشت مانند برنج‌های خارجی برای درست کردن مناسب‌تر هستند.
  • ریختن زردچوبه رنگ این برنج‌ها را طلایی می‌کند و می‌توانید از این روش برای متنوع کردن ظاهرشان استفاده کنید.
  • بعضی افراد برنج را در شیر خیس می‌کنند تا با این کار طعم بهتری به خود بگیرد. اگر این سبک را دوست دارید، امتحان کنید. بعد از آبکش کردن، لازم نیست آن را روی حرارت بگذارید.
  • نوع برنج به هر شکل که باشد، نتیجه هم همانطور می‌شود. بعضی از برنج‌ها دانه‌بلند هستند و بعد از سرخ شدن به همان شکل درمی‌آیند؛ درصورتی‌که بعضی دیگر قد کوتاه و ظاهر تپلی دارند.
  • این دستور پرکالری است اما اگر رژیم دارید و می‌خواهید آن را در هر شرایطی حفظ کنید؛ برنج‌ها را بوداده کنید. یک تابه روی حرارت بگذارید و بعد از داغ شدن، برنج‌ها را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا سرخ شوند.
  • می‌توانید برنج مانده از غذاهای ناهار یا شام خود را هم نگه دارید و آن‌ها را خشک کنید؛ سپس، به همین روشی که گفتیم، درست کنید. آن‌ها به دلیل یک بار پخته شدن، درشت هستند و برنجک مجلسی‌تری خواهید داشت.
  • به جای نمک می‌توانید از شکر هم استفاده کنید. برای طعم شیرین می‌توانید شربت بار هم درست کنید و این برنج‌ها را داخل آن بریزید و در جایی مثل سینی پهن کنید. سپس، اجازه دهید تا خنک شوند و به شکل دلخواه مانند لوزی یا مربعی برش بزنید. شربت بار از مقدار مساوی شکر و آب تشکیل می‌شود و باید این ترکیب را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. بعد از غلیظ شدن، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
برنجک
طرز تهیه برنجک
برنجک
طرز تهیه برنجک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا