لوبیا پلو

یکی از غذاهایی که هم در حالت گرم و هم در حالت سرد مزه خوبی دارد، لوبیا پلو است. غذاهایی که با مخلفات فراوانی می‌توانید آن را نوش جان کنید. زمانی‌که فصل لوبیاهای سبز شد، می‌توانید به سراغ تهیه این غذا بروید و خود و اطرافیانتان را به یک غذای متفاوت مهمان کنید. در ادامه روش پخت لوبیا پلو را به شما آموزش می‌دهیم و مواد اولیه و نکات لازم برای تهیه آن را در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای لوبیا پلو

نام مواد مقدار لازم
برنج ۳ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
لوبیا سبز ۳ پیمانه
پیاز بزرگ ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
لوبیا پلو
طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو

مرحله اول:

لوبیاها را به همراه نمک در یک ظرف آب بریزید و اجازه دهید به جوش بیایند. با این کار، آن‌ها مغزپخت می‌شوند و در غذا به شکل خام باقی نمی‌مانند. بعد از ۲۰ دقیقه، آن‌ها را آبکش کنید تا آب اضافه آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم:

پیازها را به شکل خلالی ریز خرد کنید. سپس، آن‌ها را در روغن داغ بریزید و به آن نمک و زردچوبه بزنید. آن‌ها را طوری سرخ کنید که حالت کاراملی پیدا کنند.

مرحله سوم:

گوشت‌ها را به پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید که از حالت گوله‌گوله خارج شوند. زمانی‌که آب گوشت‌های چرخ‌شده گرفته‌شود، رنگ آن‌ها تغییر می‌کند.

مرحله چهارم:

روی تابه دیگری یا گوشه همان تابه رب بریزید و آن را هم بزنید. با این کار دیگر رب بوی خامی نمی‌دهد و قرمزی آن خوشرنگ‌تر می‌شود. رب را با گوشت ترکیب و سپس، لوبیاها را اضافه کنید. همه مواد را خوب هم بزنید و سپس، فلفل سیاه و دو حبه سیر رنده‌شده به آن‌ها بزنید.

مرحله پنجم:

قابلمه‌ای به اندازه پیمانه برنج انتخاب کنید. تا نصف آن آبریزید و صبر کنید تا آب آن به جوش بیاید. سپس، برنج و نمک را در آن بریزید. در این زمان، جوشیدن آب تمام می‌شود اما حدود ده دقیقه دیگر دوباره به جوش می‌آید. قبل از این‌که گوشه‌های برنج نرم شوند، آن را از روی حرارت بردارید و آبکش کنید.

مرحله ششم:

کف قابلمه روغن و کمی زعفران دم‌کرده بریزید. سپس، ته‌دیگ دلخواه خود مانند سیب‌زمینی، کاهو یا نان لواش را در کف ظرف بچینید. به‌آرامی تمام برنج و گوشت را با هم مخلوط کنید و در ظرف بریزید. با دسته کفگیر چند سوراخ در برنج ایجاد کنید و در آن را بگذارید. حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید تا با حرارت کم، دم بکشد.

مرحله هفتم:

بعد از دم کشیدن، لوبیا پلو را در ظرف دلخواه خود بریزید. معمولا همراه این غذا از ماست، سبزیجات و ترشی‌های مختلف استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید با همراه آن‌ها این غذا را نوش جان کنید.

نکته‌های بهتر درست کردن لوبیا پلو

  • در این غذا می‌توانید زعفران دم‌کرده هم بریزید.
  • می‌توانید لوبیاها را در آب به همراه برنج بپزید و آبکش کنید.
  • برای عطر بهتر به مواد لوبیا پلو پودر دارچین و کاری اضافه کنید.
  • اگر به گوشت چرخ‌کرده علاقه ندارید، می‌توانید از مرغ استفاده کنید.
  • با زدن زردچوبه به آب در حال جوش، لوبیا پلوی شما خوش‌رنگ‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا