سوپ شیر

انواع سوپ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شام سبک یا پیش‌غذا برای مهمانی‌ها هستند. سوپ شیر هم یکی از آن‌ها است که می‌توانید به‌راحتی آن را تهیه کنید و برای مجالس یک انتخاب فوق‌العاده به حساب می‌آید. در این مطلب دسپخت، می‌خواهیم شما را با روش تهیه آن آشنا کنیم و برایتان از فوت‌وفن‌های تهیه آن بگوییم.

مواد اولیه لازم برای سوپ شیر

نام مواد مقدار لازم
سینه مرغ ۱/۲ عدد
جو پرک ۱۰۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
هویج ۱ عدد
شیر ۲ پیمانه
آرد ۲ قاشق غذاخوری
قارچ ۱۰۰ گرم
جعفری ساطوری‌شده ۲ قاشق غذاخوری
لیمو ترش ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
سوپ شیر
طرز تهیه سوپ شیر

طرز تهیه سوپ شیر

مرحله اول:

پیاز را به شکل خلالی یا نگینی خرد کنید و برای سرخ شدن به همراه روغن مایع در قابلمه بریزید. زمانی‌که سبک و شیشه‌ای شد، مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید تا هم به رنگ طلایی دربیاید و هم ترد شود. البته در انتها حتما سوپ را باید مزه کنید تا میزان مناسب بودن ادویه آن را متوجه شوید.

مرحله دوم:

هویج را هم به شکل نگینی خرد کنید اما اگر برایتان زمان‌بر است، آن را رنده ریز یا درشت کنید و در قابلمه بریزید. مقداری هم هویج را تفت دهید تا از حالت خامی خارج و نرم شود.

مرحله سوم:

بعد از سرخ شدن پیاز و هویج، مرغ را هم به آن اضافه کنید تا کمی با روغن تفت بخورد و سرخ شود.

مرحله چهارم:

بعد از سرخ شدن مرغ، نوبت به اضافه کردن آب و جو پرک می‌رسد. بیشتر از نصف قابلمه آب بریزید و در آن را نصفه ببندید تا مواد جا بیفتد. بهتر است جو پرک را هم تمیز کنید و بشورید و سپس، در قابلمه بریزید.

مرحله پنجم:

زمانی‌که مرغ پخته شد، آن را از قابلمه دربیاورید و بعد از سرد شدن، ریش‌ریش کنید. حالا آن را دوباره به قابلمه برگردانید.

مرحله ششم:

در تابه‌ای روغن بریزید و بعد از داغ شدن، قارچ‌های ورقه‌ای‌شده را به آن اضافه کنید. با حرارت بالا هم بزنید تا آبشان گرفته‌شود و سریع سرخ شوند؛ اما برای این‌که رنگشان تیره نشود، یک تا دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش را به آن‌ها اضافه کنید. حالا قارچ را هم به قابلمه سوپ اضافه کنید.

مرحله هفتم:

آرد را مقداری در روغن تفت دهید و سپس، کمی از شیر را هم به آن اضافه کنید. هم بزنید تا آرد از حالت گلوله‌مانند خود خارج شود و سپس، بقیه شیر را اضافه کنید. لازم نیست که شیر شروع به جوشیدن کند و تنها زمانی‌که گرم شد، آن را هم به قابلمه سوپ اضافه کنید.

مرحله هشتم:

حالا همه مواد سوپ را به هم اضافه کرده‌اید و لازم است هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا مواد به‌خوبی با هم ترکیب شوند و سوپ به غلظت مناسب برسد. سوپ سرد غلظت بیشتری نسبت به زمانی‌که که داغ است، دارد؛ بنابراین، حواستان باشد که چه زمانی آن را از روی حرارت برمی‌دارید. در یک ربع آخر، جعفری ساطوری‌شده و آبلیمو را هم به آن اضافه کنید تا سوپ عطر فوق‌العاده‌ای به خود بگیرد.

سوپ شیر
طرز تهیه سوپ شیر

نکته‌های بهتر درست کردن سوپ شیر

  • برای تفت دادن به جای روغن می‌توانید از کره استفاده کنید تا سوپ عطر بیشتری داشته‌باشد.
  • جو پرک باعث غلیظ شدن این سوپ می‌شود اما می‌توانید همراه آن یک عدد سیب زمینی را هم بپزید و بعد از پوره شدن در سوپ بریزید.
  • در این سوپ به جای مرغ می‌توانید از عصاره آن استفاده کنید تا عطر همان را داشته‌باشید. با این کار، سوپ در مدت کوتاه‌تری هم آماده می‌شود.
  • اگر می‌خواهید سوپ مجلسی و مقوی‌تری داشته‌باشید، علاوه بر مواد بالا ۱۰۰ گرم خامه صبحانه هم به آن اضافه کنید. خامه را به شیر گرم‌شده اضافه کنید تا با هم در قابلمه ریخته شوند.
  • بعضی افراد ترجیح می‌دهند که جعفری را بعد از خاموش کردن سوپ به آن اضافه کنند. اگر شما هم می‌خواهید عطر این سوپ بیشتر باشد و تازه بودن این سبزی اذیتتان نمی‌کند؛ این کار را انجام دهید.
  • ریختن آب لیمو ترش در وسط زمان تهیه سوپ باعث بریدن شیر می‌شود و سوپ را خراب می‌کند. بهتر است این کار را در انتهای آماده شدن انجام دهید تا هم این اتفاق نیفتد و هم عطر بیشتری داشته‌باشد.
  • می‌توانید مرغ را به شکل جداگانه با یک عدد پیاز، یک تکه هویج و فلفل دلمه‌ای و نمک آبپز کنید و بعد از پخت و ریش‌ریش کردن در سوپ بریزید. در این حالت، اجازه ندهید آب مرغ خشک شود؛ بلکه آن را صاف و به سوپ خود اضافه کنید.
سوپ شیر
طرز تهیه سوپ شیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا