نان شیرمال

علاوه بر این‌که بوی نان تازه آدم را وسوسه می‌کند صبحانه بخورد؛ خوراکی‌هایی مانند نان شیرمال که طعم شیرین و بافت نرمی که دارند، شما را متقاعد می‌کنند یک وعده کامل را بخورید. در این مطلب دسپخت، قصد داریم طرز تهیه این نان خوشمزه و ساده را در اختیارتان بگذاریم و بگوییم چطور آن را درست کنید که بافت خوبی داشته‌باشد.

مواد اولیه لازم برای نان شیرمال

نام مواد مقدار لازم
آرد ۳۰۰ گرم
شیر ۱ پیمانه
شکر ۲ قاشق غذاخوری
کره ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری
روغن مایع مخصوص پخت‌وپز به اندازه دلخواه
نان شیرمال
طرز تهیه نان شیرمال

طرز تهیه نان شیرمال

مرحله اول:

کره و تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید تا هم‌دمای محیط شوند. سپس، به سراغ خمیر مایه بروید و آن را با شکر و مقدار کمی آب ولرم مخلوط کنید. بعد از هم زدن در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید برای مدت یک ربع استراحت کند. بعد از گذشت این زمان مایه شروع به پف کردن می‌کند.

مرحله دوم:

آرد را دو بار الک کنید تا بافت نرمی پیدا کند و از حالت گلوله‌گلوله شدن خارج شود. سپس، تخم مرغ، نمک و کره را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم:

نوبت به اضافه کردن شیر می‌رسد که باید ولرم باشد. آن را در چند مرحله در خمیر بریزید تا مایه شل و چسبناک نشود. سپس، خمیر را ورز دهید تا از حالت چسبناکی خارج شود. اگر این کار برایتان سخت است، مقداری روغن به دست‌هایتان بمالید تا به آن‌ها نچسبند. روی خمیر را بپوشانید تا برای مدت یک ساعت استراحت کند. برای این کار، حتما آن را در جای گرمی قرار دهید و رویش پلاستیک یا پارچه نخی تمیز بگذارید.

مرحله چهارم:

بعد از استراحت خمیر، باید حجم آن دوبرابر شده‌باشد. با انگشت چند ضربه به آن بزنید تا پف آن را بگیرید. سپس، آن را به بخش‌های کوچک تبدیل کنید و به شکل گرد درآورید یا به اصطلاح چانه بگیرید. بعد از این کار، مجددا رویشان را با پارچه بپوشانید تا برای یک ربع تا نیم ساعت دیگر استراحت کند.

مرحله پنجم:

نان‌ها را به شکل دلخواه نازک کنید. می‌توانید از طرح‌های مختلفی که در اینستاگرام یا پینترست است، ایده بگیرید یا به شکل گرد درآورید.

مرحله ششم:

یک عدد تخم مرغ را با سه قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و مقداری وانیل به آن اضافه کنید تا بوی خوبی داشته‌باشد. سپس، با کمک قلم‌مو یا دست روی نان‌ها بمالید تا رنگ بهتری به خود بگیرند.

مرحله هفتم:

 آن‌ها را در فر بگذارید و اجازه دهید که کف و زیرشان سرخ شوند. اگر رویشان به‌اندازه کافی طلایی نشده‌بود، گریل را برای مدت یک تا دو دقیقه روشن کنید.

نان شیرمال
طرز تهیه نان شیرمال

نکته‌های بهتر درست کردن نان شیرمال

  • فر را یک ربع قبل از پخت روشن کنید تا فضای داخلی آن گرم شود.
  • برای رومال می‌توانید از ترکیب آب ولرم/ شیر و زردچوبه هم استفاده کنید.
  • برای این‌که نان‌های شما خشک نشوند، یک ظرف آب جوش هم در طبقه پایین فر بگذارید.
  • در تنورهای گازی خانگی، نان بافت بهتری خواهدداشت و در زمان کوتاه‌تری هم آماده می‌شود.
  • اگر می‌خواهید نان مقوی‌تر باشد، مقداری کنجد روی آن بپاشید. این کار را بعد از رومال کردن انجام دهید.
  • برای این‌که این مدل نان بافت بهتری داشته‌باشد، حتما کره بریزید و در کنار آن، می‌توانید مقداری خامه هم اضافه کنید.
نان شیرمال
طرز تهیه نان شیرمال
نان شیرمال
طرز تهیه نان شیرمال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا