کرایی

کرایی یکی از غذاهای پاکستانی است که مردم بلوچ هم آن را برای مهمانی‌های خود درست می‌کنند. این غذا تفاوت چندانی با غذاهای ایرانی مخلوط مانند استانبولی ندارد اما در تهیه آن از تکه‌های درسته مرغ یا گوشت استفاده می‌شود و ادویه‌های متفاوتی دارد. در این مطلب دسپخت، دستور تهیه کرایی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که برای یک بار حتما امتحان کنید.

مواد اولیه لازم برای کرایی

نام مواد مقدار لازم
ران/ سینه مرغ ۴ عدد
پیاز متوسط ۲ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، ادویه کاری و تخم گشنیز به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
کرایی
طرز تهیه کرایی

طرز تهیه کرایی

مرحله اول:

به تکه‌های مرغ، ادویه‌ها را اضافه کنید و مدتی صبر کنید تا ادویه‌ها با مرغ ترکیب شوند. یک ساعت زمان برای این کار کافی است اما می‌توانید آن را در ظرفی بگذارید و در آن را ببندید و اجازه دهید برای یک روز کامل در یخچال استراحت کند. با این کار، مرغ مزه بهتری به خود می‌گیرد.

مرحله دوم:

در تابه روغن بریزید و بعد از داغ شدن، تکه‌های مرغ را در آن سرخ کنید. می‌توانید حرارت زیر آن را بالا نگه دارید تا این کار در زمان کوتاه‌تری انجام شود. همین‌طور، بستن در تابه اجازه پرت شدن روغن داغ را به اطراف نمی‌دهد.

مرحله سوم:

بعد از این‌که تمام تکه‌های مرغ سرخ شدند، آن‌ها را از تابه بردارید و یک عدد پیاز نگینی‌شده را داخل روغن بریزید تا سرخ شود. بعد از سبک شدن، مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید تا ترد و طلایی شود.

مرحله چهارم:

بعد از کاراملی شدن پیاز، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود و رنگ بهتری بگیرد. سپس، گوجه فرنگی را به شکل پوره‌شده به این ترکیب اضافه کنید و  اجازه دهید که این ترکیب برای چند دقیقه با هم بجوشند تا سس غلیظی به دست بیاید.

مرحله پنجم:

بعد از جا افتادن سس، تکه‌های مرغ را داخل آن بگذارید و سپس، دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. در قابلمه را ببندید تا تکه‌های مرغ پخته شوند. معمولا یک ساعت زمان برای آن کافی است اما حتما قبل از خاموش کردن شعله زیر قابلمه، با چنگال تکه‌های مرغ را چک کنید که به اندازه کافی نرم شده‌باشند.

کرایی
طرز تهیه کرایی

نکته‌های بهتر درست کردن کرایی

  • این غذا را با گوشت و میگو هم می‌توانید درست کنید.
  • بعضی افراد به این دستور، زیره و هل هم اضافه می‌کنند که ریختن ادویه به سلیقه شما بستگی دارد.
  • به جای روغن سرخ‌کردنی، می‌توان از کره یا روغن محلی استفاده کرد. با این کار این غذا عطر فوق‌العاده‌ای خواهدداشت.
  • به هیچ‌وجه در این غذا از آب سرد استفاده نکنید. اگر قبل از پخت کامل مرغ، آب غذا کم شد، دوباره مقداری آب جوش در آن بریزید.
  • می‌توانید برای عطر بهتر ۲ یا ۳ حبه سیر هم رنده کنید و بعد از سرخ شدن پیاز در تابه بریزید. فقط باید بدانید که سیر سریع می‌سوزد و سرخ کردن به اندازه تنها بلند شدن عطر آن کافی است. همین‌طور، می‌توانید از پودر سیر به جای سیر درسته استفاده کنید.
کرایی
طرز تهیه کرایی
کرایی
طرز تهیه کرایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا