گز

گز یکی از شیرینی‌هایی است که از اصفهان به همه قسمت‌های ایران رسیده‌است. همه کسانی که آن را تهیه می‌کنند با مشکل چسبیدن آن به دندان‌ها مواجه می‌شوند. در این مطلب دسپخت، طرز درست کردن آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم و برایتان می‌گوییم به چه نکاتی این دسر ایرانی را به بهترین شکل درست کنید.

مواد اولیه لازم برای گز

نام مواد مقدار لازم
سفیده تخم مرغ ۵ عدد
شکر ۱ پیمانه
گلوکز مایع ¾ پیمانه
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
آب ½ پیمانه
آرد به اندازه دلخواه
مغز بادام، پسته یا فندق به اندازه دلخواه
گز
طرز تهیه گز

طرز تهیه گز

مرحله اول:

آب و شکر را با هم ترکیب و روی حرارت بگذارید تا شکر به‌طورکامل حل شود. بعد از حل شدن ذرات شکر لازم نیست که این ترکیب به جوش بیاید و تنها داغ شدن آن کافی است.

مرحله دوم:

زمانی‌که شربت داغ شد، گلوکز را هم بریزید و هم زدن مواد را ادامه دهید. زمانی باید این ترکیب را از روی حرارت بردارید که غلیظ شده باشد. برای بررسی این مساله، مقداری از آن را بردارید و بین دو انگشت خود قرار دهید. اگر زمانی‌که دو انگشت خودتان را جدا می‌کنید، حالت نخ‌مانندی بین انگشتان ایجاد شود که حالت کشدار را نشان دهد. بعد از رسیدن به این حالت، حرارت شعله را پایین نگه دارید تا مواد به جوش نیاید.

مرحله سوم:

در مدت آماده شدن شهد، به سراغ سفیده‌ها بروید و آن‌ها را به قدری هم بزنید تا حالت کشدار پیدا کنند و حجمشان دوبرابر شود. طوری‌که اگر ظرف را برگردانید، سفیده از کف آن جدا نشود و حالت خود را حفظ کند.

مرحله چهارم:

یک قاشق از شربتی که آماده‌شده است را در ظرف سفیده‌های زده‌شده بریزید و هم بزنید. بعد از مخلوط شدن، کل سفیده‌ها را در قابلمه شربت بریزید.

مرحله پنجم:

مواد را با هم هم بزنید تا همه با هم یکدست شوند اما هم زدن در این مرحله تمام نمی‌شود و باید بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت مواد را مخلوط کنید تا سفت شوند. طوری که اگر یک قاشق از آن را بردارید، نریزد.

مرحله ششم:

مغزهایی را که دارید، مقداری روی حرارت تفت دهید تا از حالت خامی دربیایند و برشته شوند. سپس، آن‌ها را به مایه گز اضافه کنید و هم بزنید تا در تمام بخش‌ها مخلوط شوند.

مرحله هفتم:

کف قالبی که می‌خواهید این دسر را بگذارید، آرد بپاشید. سپس، مایه را بریزید و سر آن را صاف کنید. زمانی‌که رویه آن سرد شد و از حالت چسبناکی درآمد، مقداری آرد روی آن بریزید و در یخچال بگذارید تا استراحت کند. بعد از چند ساعت از یخچال درآورید و آن را به شکلی که دوست دارید، ببرید.

گز
طرز تهیه گز

نکته‌های بهتر درست کردن گز

  • مدت زمان استراحت در یخچال بین یک ساعت تا یک روز متغیر است.
  • اگر می‌خواهید این دسر را به‌صورت تکی درست کنید، اجازه دهید که به‌خوبی سرد شود. سپس، به اندازه دلخواه از آن بردارید و بعد از گلوله کردن در آرد بغلتانید.
گز
طرز تهیه گز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا