مرصع پلو

اگر می‌خواهید غذایی برای مهمانانتان آماده کنید که همه شما را تحسین کنند، باید به سراغ مرصع پلو بروید. غذایی که بهترین مواد در آن ترکیب شده‌اند و به آن، نام جواهرپلو داده‌اند. این غذا یادگاری از دوران صفوی است و آن را در بیشتر استان‌های کشور مانند فارس، خراسان و قزوین می‌پزند. در ادامه به شما می‌گوییم از چه موادی برای تهیه این غذا استفاده کنید و به چه شکل آن را تهیه کنید که خوش‌عطر و رنگ بودن آن، دل همه را ببرد.

مواد اولیه لازم برای مرصع پلو

نام مواد مقدار لازم
برنج ۴ پیمانه
سینه مرغ ۴۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ تا ۲ عدد
سیر ۲ حبه
کشمش نصف پیمانه
زرشک نصف پیمانه
هویج ۲ عدد
خلال بادام و پسته ½ پیمانه
پوست پرتقال ۲ تا ۴ عدد
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین به مقدار دلخواه
پودر هل به مقدار دلخواه
شکر ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ¾ پیمانه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
مرصع پلو
طرز تهیه مرصع پلو

طرز تهیه مرصع پلو

مرحله اول:

سینه مرغ را بشورید و به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. آن‌ها را در آب بریزید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از آن، یک بار آب آن را خالی کنید و از دوباره آب، یک عدد پیاز، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه را به آن اضافه کنید. بعد از به جوش آمدن، زیر آن را کم کنید و در قابلمه را بگذارید. اجازه دهید به مدت یک ساعت به‌طور کامل پخته شوند. سپس، آن‌ها را ریش‌ریش و در روغن داغ سرخ کنید. در این مرحله، فلفل سیاه و دارچین را هم با آن تفت دهید.

می‌توانید مرغ را به روش دیگری هم آبپز کنید. در این روش به سراغ پیاز بروید و آن را خلالی کنید و در روغن داغ بریزید. صبر کنید تا پیازها سبک و شیشه‌ای شوند. سپس، به آن‌ها سیر رنده‌شده و زردچوبه را اضافه کنید. تفت دادن آن‌ها به همراه پیاز، بوی خامی آن‌ها را می‌گیرد. بعد از این کار، مرغ‌ها را با نمک و آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید بپزند. بعد از سرد شدن، مرغ‌ها را به‌صورت ریش‌ریش‌شده سرخ کنید و به آن فلفل سیاه و دارچین بزنید.

مرحله دوم:

کشک و زرشک را بشورید و در آبکش بریزید تا آب آن‌ها خشک شوید. هر کدام از آن‌ها را به‌صورت جداگانه در روغن تفت دهید. یک قاشق غذاخوری شکر به زرشک اضافه کنید.

مرحله سوم:

هویج را بشورید و آن را بعد از خشک شدن با رنده درشت خرد کنید. سپس، آن را در کره تفت دهید و به آن، ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده و ۱ پیمانه آب اضافه کنید. بعد از این‌که آب آن به‌طور کامل خشک شد، زیر آن را جدا کنید. در این زمان، هویج به‌طور کامل پخته شده‌است.

مرحله چهارم:

خلال‌های بادام و پسته را در گلاب بریزید و اجازه دهید به مدت نیم‌ساعت در آن خیس بخورند. با این کار، خلال‌ها نرم می‌شوند و حالت ترد خود را از دست می‌دهند. سپس، آن‌ها را آبکش و در کره تفت دهید.

مرحله پنجم:

قسمت نارنجی‌رنگ پوست پرتقال را خلالی کنید. آن‌ها را در آب جوش بیاندازید و صبر کنید چند دقیقه در همان حالت بجوشند. سپس، آب آن‌ها را خالی کنید. این کار را چند بار انجام دهید تا تلخی پوست‌های پرتقال گرفته‌شود. این خلال‌ها را هم مانند بقیه در روغن یا کره تفت دهید.

مرحله ششم:

قابلمه مناسب مقدار پیمانه برنج خود آب بریزید و روی شعله بالا قرار دهید. بعد از به‌جوش‌آمدن برنج و نمک را در آن بریزید. در این زمان، آب از جوش کردن می‌افتد و باید صبر کنید تا دوباره به جوش بیاید. بعد از جوش دوباره، یک دانه از برنج‌ها را بردارید. اگر کناره‌ها نرم و وسط سفت بودند، برنج را آبکش کنید. سپس، آن را با ته‌دیگه دلخواه دم بگذارید.

مرحله هفتم:

بخشی از برنج را با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید تا رنگ طلایی به خود بگیرد. درنهایت، همه مواد برای مرصع پلو آماده هستند تا آن‌ها را به شکلی که دوست دارید، تزئین کنید.

مرصع پلو
طرز تهیه مرصع پلو

نکته‌های بهتر درست کردن مرصع پلو

  • برای عطر بهتر، لابه‌لای برنج پودر دارچین و هل بریزید.
  • اضافه کردن شکر به زرشک، آن را ملس و خوش‌رنگ می‌کند.
  • اگر خلال‌ها را دوست نداشتید، می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.
  • به جای پوست پرتقال، بهار نارنج هم می‌توان در مرصع پلو ریخت.
  • برای سریع‌تر خشک شدن کشمش و زرشک، از دستمال استفاده کنید.
  • علاوه بر سینه مرغ، می‌توانید از بخش‌های دیگر آن مانند ران‌ها هم استفاده کنید.
  • در انتها می‌توانید مواد را به‌صورت قالبی بریزید مرصع‌پلو را قالبی برای هر نفر درست کنید.
  • برای این‌که تمام بخش‌های برنج دم بکشد؛ بعد از آبکش کردن چند سوراخ بین برنج‌ها ایجاد کنید.
  • بعضی افراد مرغ را قبل پختن به تکه‌های دراز برش می‌دهند. سپس، آن را به شکل حلزون رول و با خلال شکل آن را حفظ می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا