زیره پلو

از آن‌جایی که زیره یکی از سوغاتی‌های کرمان است، مردم این شهر با آن، غذاهای مختلفی مانند زیره پلو درست می‌کنند. این غذا مقوی از زیره سیاه یا ترکیب زیره سیاه و سبز تهیه می‌شود و در کنار برنج که طبع سردی دارد، یک گزینه عالی برای گرم کردن آن به حساب می‌آید. می‌توان آن را ساده درست کرد اما ترکیب آن با گوشت خورشتی، گوشت چرخ‌کرده و مرغ هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را به شکل آبکش و همراه با مرغ با شما درمیان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای زیره پلو

نام مواد مقدار لازم
برنج ۲ پیمانه
زیره سیاه ۳ قاشق غذاخوری
کره به اندازه دلخواه
پیاز متوسط ۲ عدد
سینه مرغ ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
طرز تهیه زیره پلو

طرز تهیه زیره پلو

 

مرحله اول:

برنج را با آب ولرم بشورید و اجازه دهید برای مدت حداقل نیم ساعت خیس بخورد. زیره را هم بشورید و اجازه دهید مانند برنج خیس بخورد. بعد از این زمان، زیره را از آبکش رد کنید و روی دستمال تمیزی بریزید تا خشک شود.

مرحله دوم:

مرغ را به همراه آب در قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. سپس، یک بار آب را خالی کنید و دوباره در قابلمه آب بریزید. مرغ را به همراه یک عدد پیاز و نمک هم بگذارید تا برای نیم ساعت آبپز شود. سپس، از روی حرارت بردارید و آن را ریش‌ریش کنید.

مرحله سوم:

پیاز دوم را به شکل نگینی خرد و در روغن سرخ کنید. سپس، سینه مرغ و ادویه‌ها را به اندازه‌ای که دوست دارید، بریزید و اجازه دهید آن‌ها هم سرخ شوند.

مرحله چهارم:

در قابلمه مناسب اندازه برنج تا نیمه آب بریزید و روی شعله بالا قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از جوشیدن آب، برنج را به همراه نمک بریزید و صبر کنید تا دوباره به جوش بیاید. بعد از جوشیدن، یک دانه از برنج را بردارید. اگر کناره‌های آن نرم و وسطش سفت بود، زمان مناسب آبکش کردن رسیده‌است.

مرحله پنجم:

اگر دوست دارید غذایتان ته‌دیگ داشته‌باشد، می‌توانید سیب زمینی یا نان لواش را به همراه روغن و زعفران دم‌کرده کف تابه بگذارید. سپس، یک لایه برنج، یک لایه زیره و یک لایه مرغ بگذارید و این کار را تا تمام شدن مواد انجام دهید.

مرحله ششم:

در قابلمه را ببندید و اجازه دهید غذایتان دم بکشد. بعد از گذشت چند دقیقه که برنج بخار کرد، کره آب‌شده را روی آن بریزید تا مزه بهتری به خود بگیرد.

طرز تهیه زیره پلو

نکته‌های بهتر درست کردن زیره پلو

  • به جای کره می‌توانید روغن هم بریزید.
  • زیره را بدون خیس کردن هم می‌توان به برنج اضافه کرد.
  • به جای مرغ می‌توانید گوشت کوفته قلقلی یا گوشت خورشتی هم سرخ و کنار برنج سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا