رول دارچینی

یکی از عصرانه‌های خوشمزه اما ساده‌ای که می‌توانید درست کنید، رول دارچینی است. بعد از درست کردن این شیرینی عطر بی‌نظیر آن شما را متقاعد می‌کند که همیشه به سراغ درست کردن آن بروید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم و برایتان می‌گوییم که با رعایت چه نکاتی این شیرینی خوش‌عطر را درست کنید.

مواد اولیه لازم برای رول دارچینی

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۲ عدد
شیر ۱/۵ پیمانه
شکر سفید ۱/۲ پیمانه
شکر قهوه‌ای ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۱/۳ پیمانه
کره ۲۰۰ گرم
آرد ۴ پیمانه
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱/۲ قاشق مرباخوری
پودر دارچین ۲ قاشق مرباخوری
رول دارچینی
طرز تهیه رول دارچینی

طرز تهیه رول دارچینی

 

مرحله اول:

نصف پیمانه شیر را با خمیر مایه و یک قاشق غذاخوری شکر در یک ظرف بریزید. این مواد را هم بزنید و سپس، در ظرف را ببندید تا برای یک ربع استراحت کند و خمیر مایه عمل کند.

مرحله دوم:

آرد را چند بار الک کنید تا هیچ گلوله‌ای نداشته‌باشد. سپس، ۱۰۰ گرم کره، ۱ عدد تخم مرغ و نمک به آن اضافه کنید. بهتر است تخم مرغ و کره را از یک ساعت قبل بیرون یخچال بگذارید تا هم‌دمای محیط شود. سپس، خمیر مایه را هم بریزید و به‌خوبی هم بزنید. حالا شیر ولرم را به‌آرامی و در چند مرحله به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا به شکل خمیر دربیاید.

مرحله سوم:

اگر خمیر شما به دست نمی‌چسبد، دیگر شیر به آن اضافه نکنید و برای مدت یک ربع به‌خوبی ورز دهید. سپس، داخل ظرفی دوبرابر اندازه مقدار خمیر روغن بزنید و آن را داخل ظرف بگذارید. روی آن را با پارچه تمیز نخی یا یک پلاستیک بپوشانید و در جای گرمی قرار دهید تا استراحت کند. یک ساعت زمان برای این کار کافی است و باید در این مدت، حجم خمیر دوبرابر شود.

مرحله چهارم:

اگر حجم خمیر دو برابر شده‌است، پف آن را با  چند ضربه بگیرید. سپس، کف سطح کار آرد بپاشید و خمیر را با وردنه پهن کنید تا ضخامت آن حدود نیم‌سانتی‌متر شود. سپس، باقی‌مانده کره را با شکرهای سفید و قهوه‌ای و پودر دارچین مخلوط کنید و روی خمیر پخش کنید. می‌توانید این کار را به شکل جداگانه هم انجام دهید؛ یعنی، اول کره را روی خمیر پخش کنید. سپس، به سراغ شکرها و پودر دارچین بروید.

مرحله پنجم:

بعد از ریختن مواد، خمیر را به‌آرامی رول کنید. سپس، آن را با نخ یا یک چاقوی اره‌ای تیز به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. این کار را با صبوری انجام دهید تا خمیر شکل رولی خود را حفظ کند.

مرحله ششم:

کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و این رول‌ها را به شکلی که قسمت داخلی آن رو به سقف باشد، کف آن بچینید. روی خمیر پارچه‌ای بیاندازید و اجازه دهید برای نیم ساعت استراحت کند تا حجیم‌تر شوند. در این مدت، فر را روشن کنید و روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا داغ شود.

مرحله هفتم:

دو قاشق غذاخوری شیر را با تخم مرغ هم بزنید و با قلم‌مو روی خمیر بکشید. با این کار، رول‌های طلایی خواهید داشت. سینی را داخل فر بگذارید و اجازه دهید برای مدت ۲۰ دقیقه پخته شوند. اما حواستان باشد شاید مدت زمان بیشتر یا کمتری برای پخت نیاز داشت.

رول دارچینی
طرز تهیه رول دارچینی

نکته‌های بهتر درست کردن رول دارچینی

  • به جای شیر می‌توان از آب ولرم استفاده کرد.
  • جوز هندی و پودر کاکائو هم می‌توان در مایه میانی ریخت.
  • ½ قاشق چای‌خوری وانیل هم خمیر شما را خوشمزه می‌کند.
  • به جای شیر برای رومال کردن می‌توانید از همان مقدار روغن مایع استفاده کنید.
  • رول‌ها را با فاصله از هم در سینی قرار دهید؛ چون حجیم می‌شوند و به هم می‌چسبند.
  • پارچه‌ای که برای استراحت روی خمیر می‌گذارید نمدار کنید تا خمیر بهتری داشته‌باشید.
  • به لایه مایه میانی می‌توانید گردو هم اضافه کنید. ۵۰ گرم گردو را آسیاب و با مواد ترکیب کنید.
  • اگر روی شیرینی‌ها به‌خوبی سرخ نشده‌بودند، گریل را برای مدت پنج دقیقه روشن کنید تا روی آن‌ها را طلایی کند.
  • بعضی افراد آیسینگی برای روی رول درست می‌کنند که بعد از برداشتن از فر روی آن می‌ریزند. این مایه از ۱۰۰ گرم خامه، ۱۰۰ گرم پنیر خامه‌ای، ۲ قاشق غذاخوری پودر قند، ۱ قاشق غذاخوری شیر و مقداری وانیل تشکیل می‌شود. آن‌ها را به‌خوبی با هم ترکیب کنید و روی رول‌های تازه از فر بیرون‌آمده، بریزید.
رول دارچینی
طرز تهیه رول دارچینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا