دونات

دونات یکی از انواع دسرها است که بسیار شبیه پیراشکی است. برای تهیه آن لازم است یک خمیر نرم و پفکی تهیه کنید تا یک میان‌وعده خوشمزه مانند دسرهای بازاری داشته‌باشید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه دونات‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم و می‌گوییم برای تهیه آن به چه موادی نیاز دارید.

مواد اولیه لازم برای دونات

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۴ قاشق غذاخوری
شیر ۱ پیمانه
کره ۸۰ گرم
آرد ۴ پیمانه
خمیر مایه ۱ قاشق مرباخوری
نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری
وانیل ۱/۲ قاشق مرباخوری
آب ولرم ۱/۲ پیمانه
شکلات تخته‌ای به اندازه دلخواه
دونات
طرز تهیه دونات

طرز تهیه دونات

 

مرحله اول:

یک قاشق غذاخوری شکر را به همراه خمیر مایه در آب ولرم بریزید. هم بزنید و سپس، روی این ترکیب را بپوشانید و اجازه دهید برای مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند. بعد از گذشت این زمان که به سراغ آن بروید، مایه پف کرده‌است.

مرحله دوم:

خمیر مایه عمل‌آمده را به همراه تخم مرغ، بقیه شکر، شیر و کره هم‌دمای محیط در یک ظرف بریزید. سپس، آرد را آرام‌آرام الک و به بقیه مواد اضافه کنید. اگر بعد از ریختن مواد، خمیر نرم بود، مقداری آرد بیشتر بریزید؛ اما اگر خمیر سفت شد، کمی شیر اضافه کنید. بهتر است شیر هم ولرم باشد که خمیر خوبی به‌دست بیاید.

مرحله سوم:

خمیر به‌دست‌آمده را به‌خوبی ورز دهید و سپس، کف ظرف بزرگی را روغن بزنید و خمیر را داخل آن بگذارید. اجازه دهید برای مدت یک ساعت در جای گرم استراحت کند تا حجم آن دوبرابر شود.

مرحله چهارم:

بعد از استراحت، خمیر را روی سطح کار پهن کنید و آن را به ضخامت یک سانتی‌متر درآورید. سپس، از روی آن‌ها دایره‌های دلخواه درآورید و مرکز آن را با ماسوره یا قالب کوچکی درآورید. دوباره روی خمیر را بپوشانید تا برای ۲۰ دقیقه دیگر استراحت کنند.

مرحله پنجم:

در قابلمه روغن زیادی بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. بعد از داغ شدن، دونات‌ها را داخل آن بریزید و صبر کنید تا یک سمت آن‌ها سرخ شود. سپس، آن‌ها را برگردانید تا روی دیگرشان هم طلایی شوند. سپس، از روی حرارت بردارید و روی توری بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده‌شود.

مرحله ششم:

شکلات تخته‌ای را خرد کنید و در کاسه‌ای بریزید. کاسه را روی حرارت غیرمستقیم بخار آب بگذارید تا به روش بن‌ماری آب شود. رویه دونات‌ها را شکلاتی کنید و سپس، با ترافل یا مغزهای مختلف تزئین کنید.

دونات
طرز تهیه دونات

نکته‌های بهتر درست کردن دونات

  • یک قاشق مرباخوری بیکینگ پودر هم این دسر را حجیم‌تر می‌کند.
  • برای این‌که خمیر لطیف‌تری داشته‌باشید، بعد از آماده کردن، آن را چند بار روی سطح کار بکوبید.
  • برای تزئین می‌توانید از ترافل رنگی، پودر پسته، پودر قند یا مغزهایی مانند فندق و پسته استفاده کنید.
  • بعد از درست کردن خمیر، می‌توانید آن‌ها را روی کاغذ روغنی بگذارید تا هنگام برداشتن خراب نشوند.
  • کره و تخم مرغ را یک ساعت قبل از آماده کردن خمیر بیرون یخچال بگذارید تا هم‌دمای محیط شوند.
دونات
طرز تهیه دونات
دونات
طرز تهیه دونات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا