دیگچه

دیگچه یکی از غذاهای خوشمزه مشهدی است که معمولا برای مراسم مذهبی مانند افطارهای ماه مبارک رمضان درست می‌کنند. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را به شکلی ساده در اختیارتان قرار می‌دهیم و می‌گوییم چطور آن را خوشمزه درست کنید.

مواد اولیه لازم برای دیگچه

نام مواد مقدار لازم
شیر ۴ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
برنج نیم‌دانه ۱ پیمانه
خامه صبحانه ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده ۱/۳ پیمانه
گلاب ۱/۲ پیمانه
گره ۵۰ گرم
پودر هل ۱ قاشق مرباخوری
دیگچه
طرز تهیه دیگچه

طرز تهیه دیگچه

 

مرحله اول:

برنج را بشورید و اجازه دهید برای چند ساعت در آب خیس بخورد. سپس، آن را به همراه یک پیمانه شیر و ۲ پیمانه آب روی حرارت بگذارید تا پخته شود. شعله را بالا نگه دارید تا به جوش بیاید.

مرحله دوم:

زمانی‌که برنج به‌خوبی جوشید و نرم شد، باقی‌مانده شیر و شکر را هم بریزید و هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که شکر به‌طورکامل حل شود و مخلوط لعاب بیاندازد.

مرحله سوم:

خامه را هم اضافه کنید و در آخر، زعفران دم‌کرده، گلاب و هل را بریزید تا عطر خوبی به خود بگیرد. حالا دسرتان آماده است که آن را در ظرف دلخواه‌تان بریزید و با موادی مانند پودر پسته و گل‌های محمدی تزئین کنید.

دیگچه
طرز تهیه دیگچه

نکته‌های بهتر درست کردن دیگچه

  • پودر هل را در آب جوش بریزید تا مانند زعفران دم بکشد.
  • از شیر پرچرب استفاده کنید تا دسر خوشمزه‌تری داشته‌باشید.
  • می‌توان مواد را به دو بخش تقسیم کرد و روی یک لایه زعفران اضافه کرد تا رنگ‌های متفاوتی داشته‌باشند.
  • میزان شکر در این دسر به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید آن را با شیرینی کم یا زیاد نوش جان کنید، مقدار شکر را تغییر دهید.
  • بعد از مخلوط شدن مواد، می‌توان آن‌ها را در ظرف فر گذاشت و با فویل رویش را پوشاند. سپس، بقیه فرایند پخت که معمولا بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است، در فر انجام می‌شود.
  • اگر می‌خواهید این دسر را به ‌صورت قالبی سرو کنید؛ مواد را در یک ظرف بزرگ مانند سینی لبه‌دار بریزید و برای چند ساعت در یخچال بگذارید. بعد از استراحت، آن را به شکلی که دوست دارید، برش بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا