کوفته تبریزی

کوفته یکی از غذاهای پرطرفدار تبریزی‌ها است و باید در برنامه سفر به این شهر حتما این غذا را امتحان کنید. از آن‌جایی که کوفته تبریزی شبیه توپی کوچک است؛ حتما نظر کودکان به آن‌ها جلب می‌شود و آن را امتحان می‌کنند. برای بزرگ‌تر هم یک غذای مقوی به حساب می‌آید که تا چند ساعت آن‌ها را سیر نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید این غذا را در خانه تهیه کنید؛ از این دستور غذایی این مطلب دسپخت استفاده کنید تا عطر آن را در تمام بخش‌های خانه خود احساس کنید.

مواد اولیه لازم برای کوفته تبریزی

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌شده ‍۱ کیلوگرم
برنج ۱ پیمانه
لپه ۱ پیمانه
سبزی معطر ۵ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۲ عدد
پیاز متوسط ۲ عدد
تره و مرزه خشک‌شده ۱ قاشق غذاخوری
زرشک، آلو و گردو به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
کوفته تبریزی
طرز تهیه کوفته تبریزی

طرز تهیه کوفته تبریزی

مرحله اول:

لپه نوعی حبوبات است که نفخ دارد. برای این‌که نفخ آن را بگیرید، شب قبل از درست کردن کوفته تبریزی، آن را در آب ولرم بریزید. سپس، چند بار آب آن را عوض کنید. قبل از درست کردن کوفته هم آن را در قابلمه بریزید تا بجوشد و پخته شود.

مرحله دوم:

برنج را طوری بشورید که آب تیره آن به‌طور کامل از بین برود. سپس، آن را با مقداری آب و نمک در قابلمه‌ای بریزید تا پخته شود. بعد از این‌که آب آن به‌طور کامل خشک شد، آن را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود.

مرحله سوم:

یک عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را به‌طور کامل بگیرید. تفاله باقی‌مانده آن را با گوشت و لپه مخلوط کنید. بهتر است برای این کار از غذاساز استفاده کنید که تمام مواد به‌خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله چهارم:

مخلوط را با سبزی معطر، تخم مرغ، برنج، نمک، فلفل سیاه و جوز هندی ترکیب کنید. آن‌ را به قدری ورز دهید که به‌خوبی به هم بچسبند و به‌راحتی از هم جدا نشوند. این مواد را در یخچال بگذارید و اجازه دهید سرد شود. با این کار، کوفته‌های تبریزی وا نمی‌روند.

مرحله پنجم:

پیاز دوم را به‌صورت نگینی خرد و در روغن داغ سرخ کنید. به آن رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، تره و مرزه را اضافه کنید. اجازه دهید کمی این مواد سرخ شوند و بوی خامی رب گرفته شود. سپس، به آن آب و آب پیاز را اضافه کنید. سپس، صبر کنید تا مایه سس شروع به جوشیدن کند.

مرحله ششم:

مخلوط گوشت و بقیه مواد را از یخچال درآورید و به اندازه یک عدد پرتقال از آن بردارید. آن را باز کنید و داخل آن آلو، گردو و زرشک بریزید. سپس، مواد را طوری گرد کنید که مخلوط گوشت دور تا دور آلو و گردو قرار بگیرد.

مرحله هفتم:

کوفته‌ها را در سس بریزید و در قابلمه را بگذارید. اجازه دهید سس با کوفته ترکیب شود و همه مواد به خوبی پخته شوند. بعد از یک ساعت کوفته شما آماده است. آن را با هر ترکیبی که دوست دارید، امتحان کنید. برنج و نان گزینه‌های مناسبی برای این خوراک تبریزی هستند.

کوفته تبریزی
طرز تهیه کوفته تبریزی

نکته‌های بهتر درست کردن کوفته تبریزی

  • می‌توانید داخل کوفته پیاز سرخ‌کرده هم بریزید.
  • می‌توانید به مواد اولیه کوفته، تره و مرزه تازه هم اضافه کنید.
  • گوشت را با دست و در هاورن بگوبید تا عطر بهتری پیدا کند.
  • برای عطر بهتر به ترکیب مواد، آویشن و جوز هندی اضافه کنید.
  • بعضی از افراد از تخم مرغ آبپز برای داخل کوفته استفاده می‌کنند. زمانی که مواد را آماده می‌کنید، تخم‌مرغ‌ها را هم بپزید. تعداد آن به تعداد کوفته‌های شما بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا