دال عدس

دال عدس یکی از غذاهای جنوبی است که بعضی افراد اسم آن را در کنار شهر آبادان می‌آورند. این غذا سرشار از مواد مغذی است و در زمان کوتاهی هم تهیه می‌شود. درست کردن آن تفاوت چندانی هم با عدسی ندارد. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را برایتان می‌آوریم و می‌گوییم چطور این غذای ساده اما خوشمزه را درست کنید.

مواد اولیه لازم برای دال عدس

نام مواد مقدار لازم
عدس قرمز ۱ پیمانه
پیاز بزرگ ۲ عدد
سیب زمینی بزرگ ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
دال عدس
طرز تهیه دال عدس

طرز تهیه دال عدس

 

مرحله اول:

عدس را یک بار بررسی و تمیز کنید؛ چون در بعضی از آن‌ها تکه‌های آشغال یا سنگ‌ریزه وجود دارد که باید حتما جدا شوند. سپس، آن را بشورید و اجازه دهید برای چند ساعت در آب خیس بخورند. با این کار، نفخ عدس از بین می‌رود.

مرحله دوم:

عدس را در قابلمه‌ای بریزید و به همراه مقداری آب روی حرارت بگذارید تا پخته شوند. سیب‌زمینی‌ها را هم پوست بگیرید و به آن اضافه کنید تا همراه همدیگر پخته شوند.

مرحله سوم:

پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و به همراه روغن در تابه سرخ کنید. زمانی‌که پیازها سبک شدند، زردچوبه و نمک را هم بریزید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود و پیاز به همراه نمک ترد شود. رب گوجه فرنگی را هم در روغن تفت دهید تا خوش‌رنگ‌تر شود و بوی خامی نداشته‌باشد.

مرحله چهارم:

عدس را به ترکیب پیاز اضافه کنید و اجازه دهید با مقداری آب بجوشد. زمانی‌که این غذا به غلظت موردنظرتان رسید، میزان نمک آن را چک و سپس، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. بعد از ده دقیقه غذایتان آماده است تا نوش جان کنید.

دال عدس
طرز تهیه دال عدس

نکته‌های بهتر درست کردن دال عدس

  • اگر می‌خواهید این غذا عطر بیشتری داشته‌باشد؛ ۳ حبه سیر را خرد و بعد از سرخ شدن پیاز به آن اضافه کنید.
  • زمانی‌که عدس را روی حرارت می‌گذارید که پخته شود، ممکن است روی آن کف به وجود بیاید. آن را با ملاقه جدا کنید.
  • بعضی افراد به این غذا تمر هندی هم اضافه می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید این کار را انجام دهید، آن را خیس کنید و بعد از رد کردن از صافی در قابلمه مواد بریزید.
دال عدس
طرز تهیه دال عدس
دال عدس
طرز تهیه دال عدس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا