بورک

بورک یکی از غذاهای ترکی است که بعضی آن را با قارچ و گوشت درست و عده‌ای از ترکیب پنیر و اسفناج استفاده می‌کنند. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را با گوشت چرخ‌کرده با شما به اشتراک می‌گذاریم و نکات درست کردن به شیوه دوم را هم در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای بورک

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده ۲۰۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
قارچ ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
خمیر یوفکا به اندازه دلخواه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن به اندازه دلخواه

بورک

طرز تهیه بورک

 

مرحله اول:

پیاز را پوست بگیرید و به شکل نگینی خرد کنید. سپس، در تابه روغن بریزید و بعد از داغ شدن پیاز را به آن اضافه کنید. زمانی‌که پیاز سبک و شیشه‌ای شد، مقداری نمک و زردچوبه هم در تابه بریزید. تفت زردچوبه در روغن بوی خامی آن را از بین می‌برد و نمک هم پیاز را تردتر می‌کند.

مرحله دوم:

بعد از طلایی شدن پیاز، سیر را هم کمی تفت دهید تا بوی آن بلند شود و سپس، گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا رنگش عوض شود. از آن‌جایی‌که این گوشت دیرپز است، می‌توانید مقداری آب اضافه کنید و در تابه را هم ببندید تا بهتر پخته شود.

مرحله سوم:

بعد از آماده شدن گوشت، در گوشه همان تابه یا در تابه دیگری رب گوجه فرنگی را تفت دهید. با این کار بوی خامی آن ازبین می‌رود و رنگ آن بهتر می‌شود. سپس، آن را با بقیه مواد ترکیب و در نهایت، ادویه‌ها را به هر اندازه‌ای که دوست دارید، اضافه کنید.

مرحله چهارم:

قارچ‌ها را به شکل ورقه‌ای خرد کنید و در یک تابه جداگانه تفت دهید. این کار را با حرارت بالا انجام دهید تا آبشان سریع خشک شود. در این حین، مقداری آبلیمو هم بریزید تا رنگ آن‌ها روشن بماند. بعد از سرخ شدن به سایر مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم:

خمیر یوفکا را باز کنید و مقداری از مواد را داخل آن بریزید و در آخر، رول کنید. زمانی‌که همه مواد را آماده کردید،  شیر و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و با قلمو روی خمیر بکشید. با این کار، ظاهر بورک‌ها رنگ طلایی خواهندداشت.

مرحله ششم:

در تابه روغن بریزید و زمانی‌که داغ شد، خمیرها را داخل آن بگذارید تا سرخ شوند. زمانی‌که اطرافشان کاملا سرخ شد، آن‌ها را در دستمال تمیز بگذارید تا روغن اضافه‌شان گرفته‌شود و سپس، نوش جان کنید.

بورک

نکته‌های بهتر درست کردن بورک

  • برای مزه بهتر مقداری پنیر پیتزا هم به همراه مواد در داخل خمیر بگذارید.
  • خمیر یوفکا سریع خشک می‌شود و بهتر است آن را تا قبل از استفاده در دستمال بپیچید.
  • می‌توانید از رومال شیر و تخم مرغ استفاده نکنید اما این ترکیب رنگ بهتری به ظاهر غذایتان می‌دهد.
  • به جای خمیر یوفکا می‌توان از خمیر فیلو استفاده کرد یا خودتان دست به کار شوید و خمیر درست کنید.
  • برای تهیه بورک با اسفناج لازم است ۶۰۰ گرم اسفناج را خرد کنید و در تابه تفت دهید تا آبش گرفته‌شود. سپس، به آن ادویه بزنید تا و با ۳۰۰ گرم پنیر فتا ترکیب کنید و داخل خمیر بگذارید.
بورک
طرز تهیه بورک
بورک
طرز تهیه بورک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا