خورشت آلو مسما

خورشت آلو مسما طعم ملسی دارد و یکی از غذاهای شمالی است که افراد می‌توانند به سلیقه خود آن را ترش یا شیرین درست کنند. اگر دنبال غذای مجلسی متفاوتی می‌گردید، به جای درست کردن قیمه و قورمه سبزی که معمولا انتخاب اکثر افراد است، به سراغ تهیه این غذا بروید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را برایتان به شکل ساده اما کامل آماده کرده‌ایم تا حتی اگر برای اولین بار است آن را درست می‌کنید، بهترین مزه را تجربه کنید.

مواد اولیه لازم برای خورشت آلو مسما

نام مواد مقدار لازم
سینه مرغ ۴ عدد
آلو بخارا ۸ عدد
پیاز متوسط ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به اندازه دلخواه
خورش آلو مسما
طرز تهیه خورش آلو مسما

طرز تهیه خورشت آلو مسما

 

مرحله اول:

آلوها را در آب ولرم بریزید و اجازه دهید برای یک ربع تا نیم ساعت خیس بخورند. بعد از گذشت این زمان، آن‌ها را در آبکش بریزید تا آب اضافه آن‌ها گرفته‌شود.

مرحله دوم:

تکه‌های مرغ را با ادویه مزه‌دار کنید و در روغن سرخ کنید. بعد از این‌که تمام قسمت‌های مرغ سرخ شدند، آن‌ها را بردارید و پیازهای نگینی‌شده را در روغن تفت دهید. مقداری زردچوبه هم اضافه کنید تا رنگ پیاز طلایی شود و حالت کاراملی پیدا کند.

مرحله سوم:

آلوها را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ آن‌ها هم تغییر کند. بعد از این کار، رب گوجه فرنگی را در همان ظرف یا در تابه دیگری با روغن تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و رنگ بهتری پیدا کند.

مرحله چهارم:

حالا مرغ را به همراه ادویه به مواد اضافه کنید و به اندازه ۳ لیوان آب بریزید تا خورشت شما آماده شود. شعله را بالا ببرید تا به جوش بیاید. سپس، حرارت را کم کنید و در تابه را بگذارید تا غذایتان جا بیفتد. این خورشت با آب کم سرو می‌شود و لازم نیست آب فراوانی داشته‌باشد اما اگر خودتان دوست دارید، می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید.

خورش آلو مسما
طرز تهیه خورش آلو مسما

نکته‌های بهتر درست کردن خورشت آلو مسما

  • اگر بخواهید، می‌توانید هسته آلوها را جدا و سپس، به غذا اضافه کنید.
  • برای مزه بهتر، یک قاشق غذاخوری رب انار هم غذایتان را خوشمزه می‌کند.
  • در کنار آلو، قیسی هم می‌توانید بریزید. اندازه آن هم به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید.
  • اگر خورشت‌تان ترش بود، مقداری شکر اضافه کنید؛ اما برای زمانی‌که شیرین بود، آبغوره یا آب‌نارنج انتخاب مناسبی است.
  • اضافه کردن زعفران دم‌کرده به سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید بوی خورشت‌تان منحصربه‌فردتر شود، یک قاشق غذاخوری زعفران به آن اضافه کنید.
  • به جای مرغ، می‌توان این غذا را با گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله هم درست کرد. آن‌ها را به شکل نگینی درشت خرد کنید و در روغن تفت دهید تا رنگشان تغییر کند.
خورش آلو مسما
طرز تهیه خورش آلو مسما
خورش آلو مسما
طرز تهیه خورش آلو مسما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا