گراتن سیب زمینی

گراتن سیب زمینی غذایی است که در زمان کوتاهی آماده می‌شود و درست کردن آن زحمت چندانی ندارد. همین‌طور، وقتی به لیست غذاهای ساده و سریع مانند تاکو، قارچ سوخاری، کراکت و شاورمای مرغ نگاه کنید، ممکن است از موادی استفاده شود که همیشه در آشپزخانه نباشند؛ اما این غذا از سیب زمینی است که اکثر اوقات در همه خانه‌ها می‌توان آن را پیدا کرد. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه این گراتن را برایتان می‌آوریم. البته بدانید که گراتن مرغ و ماکارونی هم وجود دارد که دستور آن‌ها چند تفاوت با این غذا دارند.

 

مواد اولیه لازم برای گراتن سیب زمینی

نام مواد مقدار لازم
سیب زمینی متوسط ۴ عدد
سس بشامل ۱ پیمانه
قارچ ۴۰۰ گرم
پیازچه ۲ قاشق غذاخوری
جعفری تازه ۲ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا ۴۰۰ گرم
لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱ قاشق چای‌خوری
گراتن سیب زمینی
طرز تهیه گراتن سیب زمینی

طرز تهیه گراتن سیب زمینی

 

مرحله اول:

سیب‌زمینی‌ها را بشورید و آن‌ها را پوست بگیرید و به شکل ورقه‌ای خرد کنید. سپس، آن‌ها را در ظرف آب و یخ بریزید و اجازه دهید برای مدت نیم ساعت در همان جا بمانند.

 

مرحله دوم:

سیب زمینی را آبکش کنید تا آب اضافه آن از بین برود. حالا  سینی فر را بردارید و با کمی روغن چرب کنید. سپس، سیب‌زمینی‌ها را داخل آن بچینید و کمی نمک و فلفل سیاه به آن‌ها بزنید. به مدت نیم ساعت در فر بگذارید تا کمی نرم شوند.

 

مرحله سوم:

به سراغ قارچ بروید و آن‌ها را درشت خرد کنید. سپس، در تابه روغن بریزید و آن‌ها را با حرارت بالا تفت دهید تا سرخ شوند. حرارت بالا اجازه نمی‌دهد که قارچ آب بیاندازد. آبلیمو را هم به آن اضافه کنید تا مزه خوبی به آن بدهد و رنگش را حفظ کند.

 

مرحله چهارم:

ظرف مناسبی برای فر بردارید و کف و دیواره‌هایش را روغن بزنید. مقداری سس بشامل کف آن بریزید و سپس، یک لایه سیب زمینی را بچینید و رویش مقداری پودر سیر، قارچ، جعفری و پیازچه خردشده بریزید. حالا سس بشامل و پنیر پیتزا را اضافه کنید. دوباره همه این مراحل را تکرار کنید تا مواد تمام شوند و در لایه آخر پنیر بیشتری بریزید.

 

مرحله پنجم:

ظرف گراتن را در فر بگذارید و اجازه دهید برای مدت ۴۵ دقیقه در دمای ۱۶۰ درجه پخته شود. بعد از گذشت این زمان، گریل را روشن کنید تا پنیر روی غذا آب و طلایی شود. حالا غذایتان آماده است که آن را با سس دلخواه نوش جان کنید.

گراتن سیب زمینی
طرز تهیه گراتن سیب زمینی

نکته‌های بهتر درست کردن گراتن سیب زمینی

  • ادویه‌های اورگانو، پاپریکا و فلفل قرمز هم تاثیر خوبی روی مزه این غذا می‌گذارند.
  • این غذا را می‌توانید با گوشت چرخ‌کرده هم درست کنید. کافی است آن را با مقداری پیاز تفت دهید و به آن ادویه بزنید.
گراتن سیب زمینی
طرز تهیه گراتن سیب زمینی
گراتن سیب زمینی
طرز تهیه گراتن سیب زمینی
گراتن سیب زمینی
طرز تهیه گراتن سیب زمینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا