باقالی قاتق

ترش تره غذای خوشمزه گیلان است اما در کنار آن، باقالی قاتق یکی از غذاهای شمالی است که هر وقت در قابلمه آن را بردارید، عطر غذا هوش از سرتان می‌برد. زمانی‌که فصل باقالی تازه می‌رسد، شمالی‌ها مشتاق درست کردن آن می‌شوند اما می‌توانید آن را در فریزر نگه دارید و هر وقت از سال که خواستید، درست کنید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را به شکل ساده‌ای برایتان توضیح می‌دهیم تا بتوانید این غذا را به شکل اصلی آن درست کنید.

مواد اولیه لازم برای باقالی قاتق

نام مواد مقدار لازم
باقالی ۴۰۰ گرم
شوید خشک ۳ قاشق غذاخوری
سیر ۵ حبه
تخم مرغ ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
باقالی قاتق
طرز تهیه باقالی قاتق

طرز تهیه باقالی قاتق

 

مرحله اول:

سیر را پوست بگیرید و له کنید. کف تابه روغن بریزید و بعد از داغ شدن، سیر را به همراه مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید. کمی تفت دهید تا بوی سیر بلند شود اما لازم نیست این کار را زیاد انجام دهید ؛ چون سیر به‌سرعت می‌سوزد و مزه آن تلخ می‌شود.

مرحله دوم:

باقالی را آبکش کنید و سپس، به همراه شوید به سیر اضافه کنید. هم بزنید تا آن دو هم سرخ شوند. اگر باقالی پوست‌گرفته ندارید، باقالی خشک را خیس کنید و بعد از چند ساعت به‌راحتی پوست بگیرید. اضافه کردن مقداری نمک هم کارتان را آسان‌تر می‌کند.

مرحله سوم:

بعد از تفت خوردن، آب اضافه کنید. این آب باید دو بند انگشت بیشتر از مقدار مواد باشد. سپس، حرارت زیر آن را زیاد کنید تا به جوش بیاید و در ادامه، حرارت را کم کنید و درِ آن را کج بگذارید تا پخته شود.

مرحله چهارم:

زمانی‌که باقالی مغزپخت شد، تخم مرغ‌ها را به شکل درسته اضافه کنید و مقداری فلفل هم بریزید. بعد از پخته شدن باقالی‌ها غذایتان آماده است تا نوش جان کنید.

باقالی قاتق
طرز تهیه باقالی قاتق

نکته‌های بهتر درست کردن باقالی قاتق

  • اگر مقداری زیادی شوید خشک اضافه کنید، غذایتان تلخ می‌شود.
  • اگر خوردن تخم‌مرغ‌ها به شکل درسته برایتان سخت بود، کمی آن را هم بزنید تا ریز شوند.
  • به جای شوید خشک، می‌توانید برگ سیر، شوید، نعنا و گشنیز تازه را ساطوری و سرخ کنید.
  • در کنار این غذا، ماهی شور، ترشی سیر و برنج کته یک مزه فوق‌العاده برایتان می‌سازد که لازم است برای یک بار هم که شده، امتحان کنید.
باقالی قاتق
باقالی مناسب غذای باقالی قاتق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا