ترش تره

ترش تره یکی از غذاهایی است که افراد شمالی بیشتر آن را می‌شناسند اما لازم است برای یک بار هم شده مزه آن را امتحان کنید. غذایی که از بیشتر حجمش را سبزیجات پخته تشکیل می‌دهد و بوی سیر و تخم مرغ همه را وسوسه می‌کند که حتما آن را درست و همراه ماهی، برنج کته و سیر بخورند. در این مطلب دسپخت به شما می‌گوییم چه سبزی‌هایی این غذا را خوشمزه می‌کنند و چطور آن را درست کنید تا برای همیشه خاطره خوشی از این غذا داشته‌باشید.

مواد اولیه لازم برای ترش تره

نام مواد مقدار لازم
سبزی‌های تره، اسفناج، گشنیز، جعفری، نعنا و چوچاق ۵۰۰ گرم
برنج نیم‌دانه ایرانی ۱/۲ پیمانه
آبغوره ۱/۲ پیمانه
سیر ۵ حبه
تخم مرغ ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
ترش تره
طرز تهیه ترش تره

طرز تهیه ترش تره

 

مرحله اول:

سبزی‌ها را بشورید و در آبکش بریزید تا خشک شوند. سپس، آن‌ها را ساطوری کنید. برای این کار می‌توانید از مخلوط‌کن یا سبزی‌خردکن هم استفاده کنید. سبزی را به همراه کمی آب در قابلمه بریزید.

مرحله دوم:

برنج را با آب ولرم خیس کنید و صبر کنید تا نیم ساعت در همان حالت بماند. حالا به سبزی اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. زمانی‌که جوشید، زیرش را کم کنید و در را کج بگذارید تا به‌خوبی پخته شود. برای این‌که همه مواد با هم له شوند، می‌توانید از گوشت‌کوب برقی استفاده کنید اما با پشت قاشق هم به‌خوبی هم مواد له می‌شود. در انتها آبغوره را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم:

در تابه‌ای روغن بریزید و سیرهای له‌شده را در آن تفت دهید تا بوی عطرشان بلند شود. سپس، تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید تا کاملا پخته شوند. حالا سبزیجات تره را به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. بعد از مخلوط شدن کامل ترش تره شما آماده است تا آن را به همراه ماهی، کته و باقالی نوش جان کنید.

نکته‌های بهتر درست کردن ترش تره

  • به جای آبغوره می‌توان از آبلیمو، آب‌نارنج یا چند عدد گوجه سبز استفاده کرد.
  • تعداد تخم‌مرغ‌ها دلخواه است و اگر علاقه دارید، می‌توانید تعداد بیشتری در این غذا بریزید.
  • میزان ترش بودن این غذا به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید مقدارش را کم یا زیاد کنید.
  • مقدار چوچاق باید در این غذا کم باشد تا مزه تلخی نگیرد. البته بعضی از افراد مقداری خالواش هم می‌ریزند. این دو از سبزیجات معطر خودرویی هستند که بیشتر در شمال دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا