فسنجان

فسنجان یکی از محبوب‌ترین غذاها در شمال کشور است. در اکثر جشن‌ها، فسنجان در سفره مردم این خطه ایران دیده می‌شود؛ اما این غذا تنها برای این منطقه نیست و در تمام قسمت‌های ایران جزئی از غذاهای محبوب افراد به حساب می‌آید. یکی از نکات جالب در مورد این غذا، متنوع بودن سلیقه افراد در ترش یا شیرین کردن این غذا است. مردم شمال، به‌خصوص خطه گیلان علاقه دارند این غذا را ترش درست کنند. درصورتی‌که در جاهای دیگر مانند جنوب، مردم میل دارند فسنجان شیرین باشد. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه این غذا را با تمام نکات در اختیارتان می‌گذاریم تا حتی اگر برای اولین بار آن را درست می‌کنید، بی‌نظیر باشد.

مواد اولیه لازم برای فسنجان

نام مواد مقدار لازم
سینه مرغ ۱ عدد
گردو ۴۰۰ گرم
رب انار ۴ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
شکر ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
فسنجان
طرز تهیه فسنجان

طرز تهیه فسنجان

مرحله اول:

تکه‌های مرغ را بشورید و سپس، آن‌ها را در قابلمه بریزید. در قابلمه کمی آب بریزید و زیر آن را زیاد کنید. اجازه دهید آب جوش بیاید و تکه‌های مرغ برای مدت کوتاهی در آب بجوشند. بعد از جوشیدن، آب آن‌ها را خالی و به مرغ‌ها ادویه بزنید و آن‌ها را سرخ کنید. سپس، آن‌ها را کنار بگذارید و به سراغ گردوها بروید.

مرحله دوم:

گردوها را در آسیاب کنید. هر اندازه این کار را بیشتر انجام دهید، گردوها لطیف‌تر می‌شوند و روغن آن را به‌راحتی مشاهده می‌کنید.

مرحله سوم:

پیاز رنده‌شده را در تابه‌ای بریزید. نیازی به ریختن روغن نیست. مقداری زردچوبه را همراه با گردوی آسیاب‌شده به آن اضافه کنید. این ترکیب را برای چند دقیقه تند هم بزنید تا گردوها روغن بیاندازند. روغن گردو برای سرخ کردن مناسب است. فقط حواستان باشد که گردوها نسوزند.

مرحله چهارم:

بعد از سرخ کردن پیاز و گردوها، دو تا سه لیوان آب سرد به آن اضافه کنید. خوب به هم بزنید تا تمام تکه‌ها در آب حل شوند. برای این‌که فسنجان شما مایه لطیف‌تری داشته‌باشد؛ بهتر است که هیچ تکه گلوله‌شده‌ای از آن باقی نماند.

مرحله پنجم:

رب اناری را که دارید به همراه نمک و شکر به ترکیب اضافه کنید. اگر ترشی رب شما زیاد است و می‌خواهید غذایتان شما ملس یا شیرین باشد؛ شکر بیشتری اضافه کنید. مقدار لازم را می‌توانید با چشیدن تعیین کنید.

مرحله ششم:

مرغ را به مواد آماده‌شده اضافه و زیر شعله را کم کنید. برای این‌که فسنجان شما جا بیفتد، دو تا سه ساعت زمان نیاز است. اگر در این مدت، آب غذا کم شد، یک یا چند لیوان آب سرد اضافه کنید. برای این‌که گردوها روغن بیشتری آزاد کنند، یخ در ترکیب غذا بیاندازید.

مرحله هفتم:

در لحظه‌های آخر آماده کردن، مقداری فلفل سیاه و دارچین روی فسنجان بپاشید تا عطر خوبی پیدا کند. زیر قابلمه را خاموش کنید.

فسنجان
طرز تهیه فسنجان

نکته‌های بهتر درست کردن فسنجان

  • برای طعم‌دار کردن مرغ از زعفران و ادویه کاری استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای مرغ، گوشت چرخ‌کرده قلقلی بریزید.
  • برای این‌که مرغ شما بوی بدی ندهد، هنگام جوشاندن برگ بو و هل به آن اضافه کنید.
  • رب گوجه فرنگی هم می‌توان به فسنجان اضافه کرد؛ اما این به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.
  • شمالی‌ها برای تهیه فسنجان از گوشت اردک استفاده می‌کنند که روغن بیشتری به غذا می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا