پیده

این روزها با شلوغ شدن سر افراد، بالا بودن سرعت درست کردن غذاها هم بااهمیت شده‌است و پیده یکی از غذاهایی است که می‌توانید آن را در زمان کوتاه درست و نوش جان کنید. وقتی به مواد اولیه نگاه بیاندازید، حتما گمان می‌کنید که قرار است یک پیتزای خوشمزه داشته‌باشید. با وجود شباهت زیاد، اما این یک غذای فوری ترکی است که می‌توانید به‌راحتی در خانه درست کنید. در این مطلب دسپخت در مورد طرز تهیه پیده، خوراک خوشمزه ترکی صحبت می‌کنیم.

مواد اولیه لازم برای پیده

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
کره ۵۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
گشنیز و جعفری ۱/۲ پیمانه
زرده تخم مرغ ۱ عدد
آرد ۳ پیمانه
مایه خمیر ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم/ شیر ۱ پیمانه
نمک به اندازه دلخواه
پیده
طرز تهیه پیده

طرز تهیه پیده

 

مرحله اول:

در ابتدا به سراغ درست کردن خمیر پیده بروید. مقداری آب ولرم، مایه خمیر و شکر را با هم ترکیب کنید و هم بزنید. سپس، روی آن را بپوشانید تا بعد از یک ربع به عمل بیاید؛ یعنی پف کند. حالا به سراغ آرد بروید و آن را الک کنید و در کاسه بزرگی بریزید. سپس، مخلوط خمیرمایه و نمک را اضافه کنید و هم‌زمان با ورز دادن آب ولرم را هم بریزید.

مرحله دوم:

برای این‌که هنگام درست کردن خمیر، مواد به دستتان نچسبد، مقداری روغن به خمیر اضافه کنید. همین‌طور، می‌توانید با کمک آن، موادی را که به دیواره‌های ظرف چسبیده‌اند، جدا کنید. سپس، خمیر را گرد کنید و رویش را با پلاستیک و پارچه ضخیمی بپوشانید و آن را کناری بگذارید تا دو برابر شود.

مرحله سوم:

پیاز را پوست بگیرید و به شکل نگینی/ خلالی خرد کنید. سپس، تابه دلخواهی را روی حرارت بگذارید و بعد از داغ شدن روغن در آن، پیازها را اضافه کنید و اجازه دهید سبک و شیشه‌ای شوند. لازم نیست کاملا سرخ شوند. سپس، گوشت چرخ‌کرده را هم اضافه کنید و هم بزنید تا رنگش تغییر کند. بعد از این‌که کاملا پخته شد، نمک را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم:

در تابه دیگر یا در همان ظرف، رب گوجه فرنگی را تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و خوش‌رنگ‌تر شود. فلفل دلمه‌ای، گشنیز و جعفری را هم به اندازه‌های دلخواه خرد و به بقیه مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم:

بررسی کنید آیا حجم خمیر دو برابر شده‌است یا خیر. سپس، خمیر را به ۴ بخش تقسیم و هر کدام از آن‌ها را روی سطح کار به شکل بیضی پهن کنید. سپس، موادی را که آماده کرده‌بودید، وسط آن بریزید. طوری که وسط خمیر به شکل آتش‌فشان باشد و دو گوشه آن کشیده و بدون مواد بمانند. البته می‌توانید به شکل‌های دیگری هم این کار را انجام دهید. مثلا خمیر گرد باشد و کمی گوشه‌های آن به سمت داخل بیاید.

مرحله ششم:

زرده تخم مرغ را به‌خوبی مخلوط کنید و روی نان بمالید. حالا خمیر را داخل فر بگذارید و اجازه دهید برای مدت نیم ساعت در فر  ۱۵۰ درجه بماند. بعد از این‌که خمیر پخته شد، آن را از فر بیرون بیاورید و زمانی‌که خنک شد، نوش جان کنید.

پیده
طرز تهیه پیده

نکته‌های بهتر درست کردن پیده

  • برای خوشمزه‌تر شدن، مقداری پنیر پیتزا هم می‌توان روی مواد ریخت.
  • به جای رب گوجه فرنگی، چند عدد گوجه فرنگی را پوره و به مواد اضافه کنید.
  • ادویه‌هایی مانند آویشن، فلفل قرمز و زیره سیاه هم عطر بی‌نظیری به این غذا می‌دهد.
  • برای افرادی که گیاه‌خوار هستند، می‌توانند این غذا را با قارچ، سبزیجات مختلف، گوجه فرنگی و سویا میل کنند.
  • اگر می‌خواهید ظاهر این غذا را از سادگی درآورید و آن را مقوی‌تر روی میز بگذارید؛ مقداری کنجد روی خمیر بپاشید.
  • این خمیر را با کمی کره آب‌شده خوشمزه‌تر کنید. بعد از این‌که خمیر شما نیمه‌آماده شد، مقداری کره به آن اضافه کنید تا عطر بی‌نظیری پیدا کند.
پیده
طرز تهیه پیده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا