آش ماست

آش ماست پیش‌غذایی است که هر بخش از کشور که بروید، آن را به روش‌های مختلفی درست می‌کنند و نام کردی، شمالی، ترکی و شیرازی در کنار اسمش وجود دارد. در این مطلب دسپخت، قرار است ساده‌ترین نوع آن را در اختیارتان بگذاریم و برایتان بگوییم چه تغییراتی در آن ایجاد کنید، باز هم غذای خوشمزه‌ای خواهید داشت.

مواد اولیه لازم برای آش ماست

نام مواد مقدار لازم
پیاز متوسط ۳ عدد
ماست ۴ پیمانه
سیر ۴ حبه
برنج ۱ پیمانه
لپه ۱/۲ پیمانه
سبزی تره، گشنیز، جعفری، اسفناج و نعنا ۵۰۰ گرم
آش ماست
طرز تهیه آش ماست

طرز تهیه آش ماست

 

مرحله اول:

برای از بین رفتن نفخ لپه‌ها، آن‌ها را خیس کنید و اجازه دهید چند ساعت در آب ولرم بمانند. در این مدت، دو یا سه بار آب را عوض کنید تا نفخ به‌طورکامل از بین برود. برنج‌ها را هم در آب بریزید تا خیس بخورند. از برنج نیم‌دانه استفاده کنید تا به‌راحتی در آش حل شوند و برنج ایرانی لعاب بهتری به آش می‌دهد.

مرحله دوم:

پیازها را به شکل خلالی یا نگینی خرد کنید و در قابلمه داغ‌شده بریزید. بعد از این‌که کمی سبک شدند، زردچوبه و لپه‌ها را به آن اضافه کنید. لپه‌ها را یک بار آبکش کنید تا آبی نداشته‌باشند. سپس، چند لیوان آب اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا به جوش بیاید. بعد از جوشیدن، در را بگذارید و زیرش را کم کنید تا لپه‌ها پخته شوند.

مرحله سوم:

حالا برنج نیم‌دانه و سیر رنده‌شده را اضافه کنید و صبر کنید تا برنج لعاب بیاندازد. سبزی‌ها را هم بشورید و بعد از خشک شدن، ساطوری کنید و در قابلمه بریزید. در قابلمه را نبندید تا رنگ سبزی‌ها تیره نشود.

مرحله چهارم:

در نیم ساعت آخر، ماست و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و در آش بریزید. در این زمان، مواد را به‌طورمداوم هم بزنید تا آش شما نبرد و تخم مرغ در آن پخته نشود. حالا آش شما آماده است تا در ظرف دلخواه بریزید و بعد از خنک شدن نوش جان کنید.

آش ماست
طرز تهیه آش ماست

نکته‌های بهتر درست کردن آش ماست

  • برای مزه بهتر، مقداری آب مرغ یا عصاره قلم هم برای این آش مناسب است.
  • اگر آش غلیظ‌تری می‌خواهید، می‌توانید مقداری رشته آشی هم در آن بریزید.
  • بعضی افراد، نخود یا لوبیا هم در این آش می‌ریزند که باید حتما چند ساعت خیس کنید و جداگانه بپزید تا نرم شوند.
  • می‌توانید تخم مرغ هم به آش اضافه نکنید. این به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما ریختن آن از بریدن ماست جلوگیری می‌کند.
  • در بعضی از قسمت‌های کشور در این آش گوشت چرخ‌کرده می‌ریزند. اگر شما هم علاقه دارید، مقداری از گوشت را با پیاز و ادویه مزه‌دار کنید و به شکل کوفته قلقلی درآورید. سپس، در روغن سرخ و به آش اضافه کنید.
آش ماست
طرز تهیه آش ماست
آش ماست
طرز تهیه آش ماست
آش ماست
طرز تهیه آش ماست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا