قورمه سبزی

اگر از افراد مختلف ایرانی درخواست کنیم نام یک غذای ایرانی را نام ببرند، بی‌گمان اکثر آن‌ها قورمه سبزی را نام می‌برند. این غذای محبوب با دستور پخت‌های مختلفی آماده می‌شود؛ اما در تمام دستورها یکی از بهترین گزینه‌ها برای وعده‌های ناهار و شام، مخصوصا در مهمانی‌ها به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه قورمه سبزی را برای ۴ نفر را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد اولیه لازم برای قورمه سبزی

نام مواد مقدار لازم
گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
سبزیجات خورشتی ۱ کیلوگرم
لوبیا چیتی/قرمز/چشم‌بلبلی ۱۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
سیر ۲ حبه
آبغوره/آب‌نارنج به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
قرمه سبزی
طرز تهیه قرمز سبزی

طرز تهیه قورمه سبزی

مرحله اول:

اولین کار شما گرفتن نفخ لوبیا است. برای این کار، آن‌ها را در آب ولرم خیس کنید. بهتر است که آن‌ها حداقل ۶ ساعت در آب باشند. اگر این کار را شب قبل انجام دهید، بهتر است. اگر هر ساعت آب آن‌ها را عوض کنید، عالی می‌شود. وگرنه، ۲ تا ۳ بار عوض کردن آب لوبیاها مناسب است. این کار تمام نفخ حبوبات را از بین می‌برد.

مرحله دوم:

پیازها را به شکل نگینی خرد کنید. البته می‌توانید این کار را به‌صورت‌های دیگر مانند حلقه‌ای هم انجام دهید یا آن‌ها را رنده کنید. سپس، توی قابلمه روغن بریزید و زیر آن را روشن کنید. بعد از این‌که روغن داغ شد، پیازها را به همراه زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید. زمانی‌که پیازها طلایی و سبک شدند، دو حبه سیر را له و به آن اضافه کنید. اجازه دهید کمی بوی سیر بلند شود؛ اما نیازی به ترد شدن آن نیست.

مرحله سوم:

گوشت‌ها را به‌صورت نگینی درشت خورد کنید. بعد از این کار، لازم است به بقیه ترکیب اضافه شوند. گوشت را هم با بقیه مواد تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. لوبیاها را هم خوب بشورید و به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم:

۴ لیوان آب جوشیده به ترکیب اضافه کنید. اگر مقدار ترکیبات شما بیشتر است، باید آب زیادتری بریزید. زیر قابلمه را زیاد کنید تا به جوش بیاید. بعد از جوشیدن، حرارت زیر آن را کم کنید و در قابلمه را بگذارید. دو ساعت اجازه دهید ترکیب گوشت و بقیه مواد به‌خوبی پخته شوند. در این فاصله به سراغ سبزی قورمه بروید.

مرحله پنجم:

سبزی‌های خورشت قورمه سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج، شنبلیله و چند برگ نعنا هستند. آن‌ها را تمیز کنید و بشورید. بعد از این‌که آب آن‌ها رفت، با چاقوی تیز یا ساطور کاملا ریز کنید. ریز شدن بیشتر باعث می‌شود قورمه سبزی بهتری داشته‌باشید. روغن را در تابه داغ کنید و سبزی‌ها را داخل آن بریزید تا سرخ شوند.

مرحله ششم:

بعد از این‌که گوشت‌ها نیم‌پز شدند، سبزی سرخ‌شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید مواد به‌طور کامل به هم ترکیب شوند. زمانی‌که یک قاشق از آن برمی‌دارید، آب و سبزی از هم جدا نباشند.

مرحله هفتم:

در نیم ساعت آخر آماده شدن قورمه سبزی، لیموهای عمانی را از وسط نصف و هسته‌ها را از داخل آن‌ها دربیاورید. سپس، آن‌ها را به غذا اضافه کنید. برای این‌که لیموها تلخ نباشند و طعم خوب غذا را از بین نبرند، یک راه دیگر هم وجود دارد. آن‌ها را سوراخ کنید و به‌مدت نیم ساعت در آب بیاندازید. بعد از این مرحله، لیموها را به خورشت اضافه کنید. نیم ساعت بعد، خورشت شما آماده است. به آن فلفل سیاه بزنید و زیر آن را خاموش کنید.

قرمه سبزی
طرز تهیه قرمه سبزی

نکته‌های بهتر درست کردن خورشت قورمه سبزی

  • هر اندازه سبزی‌ها را بیشتر سرخ کنید، تیره‌تر می‌شوند.
  • برای داشتن قورمه سبزی با عطر تند، افزودن ترخون موثر است.
  • اگر در طول مدت زمان پخت، آب قورمه سبزی کم شد، آب جوشیده به آن اضافه کنید.
  • شنبلیله زیاد قورمه سبزی را تلخ می‌کند. در ترکیب سبزی قورمه، از آن کم استفاده کنید.
  • اگر گوشتی که استفاده کرده‌اید، چربی چندانی ندارد؛ اضافه کردن عصاره قلم باعث غلیط شدن غذا می‌شود.
  • اگر نمی‌خواهید شنبلیله تازه استفاده کنید، پودر شنبلیله خشک‌شده را در روغن تفت دهید و به قورمه سبزی اضافه کنید.
  • برای این‌که خورشت قورمه سبزی شما روغن بیاندازد، چند تکه یخ به آن اضافه کنید. این کار مانند شوک برای آن عمل می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا