انار پلو

در هر گوشه و کنار ایران، غذاهای سنتی مختلفی مانند انار پلو هستند که تنها در بعضی از شب‌ها تهیه می‌شوند. انار پلو هم یکی از غذاهایی است که بیشتر سر سفره مردم قزوین و اصفهان دیده می‌شود و جزئی از مراسم شب یلدای آن‌ها به حساب می‌آید. طرز تهیه این غذا با برنج‌های مخلوط دیگر تفاوت چندانی ندارد؛ اما اگر می‌خواهید از طعم خوب آن لذت ببرید، دستور تهیه آن را در ادامه این مطلب دسپخت بخوانید.

مواد اولیه لازم برای انار پلو

نام مواد مقدار لازم
انار ۱ پیمانه
برنج ۴ پیمانه
مرغ ۴۰۰ گرم
خلال پسته ۱ قاشق غذاخوری
خلال بادام ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
رب انار ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
انار پلو
طرز تهیه انار پلو

طرز تهیه انار پلو

 

مرحله اول:

یکی از پیازها را پوست کنید و به همراه مرغ، زردچوبه و نمک در قابلمه بریزید. تا نصف قابلمه آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به‌طور کامل پخته شود. بعد از آماده و سرد شدن، آن را ریش‌ریش کنید.

مرحله دوم:

برنج را خیس کنید و اجازه دهید برای مدت ۲ ساعت در آب بماند. سپس، یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از به  جوش آمدن، برنج را به همراه مقداری نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب دوباره به جوش بیاید. یک دانه برنج را بردارید و اگر کناره‌های آن نرم و وسطش سفت بود، زمان آبکش کردن رسیده‌است.

مرحله سوم:

بعد از آبکش کردن، قابلمه را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن و زردچوبه در آن بریزید. سیب‌زمینی را پوست بگیرید و کف آن بچینید. حالا برنج را رویشان بریزید و در قابلمه را ببندید تا دم بکشد. اگر از دم‌کنی استفاده کنید، حرارت برنج زودتر بلند می‌شود.

مرحله چهارم:

پوست یک عدد پیاز را بگیرید و آن را به شکل نگینی یا خلالی خرد کنید. سپس، در تابه روغن بریزید و آن را سرخ کنید. مرغ ریش‌ریش‌شده را به‌همراه زردچوبه به آن اضافه کنید.  سپس، رب انار را هم بریزید و در آخر خلال‌های بادام و پسته را هم اضافه کنید و هم بزنید تا آن‌ها هم کمی نرم شوند.

مرحله پنجم:

برنج را در ظرفی که دوست دارید، بکشید و مقداری از آن را با زعفران مخلوط کنید. حالا مخلوط مرغ و بقیه مواد را به شکلی که دوست دارید، روی برنج تزئین کنید و روی سفره بیاورید. حالا انارپلوی شما آماده است تا آن را نوش جان کنید.

انار پلو
طرز تهیه انار پلو

نکته‌های بهتر درست کردن انار پلو

  • مقداری گشنیز خردشده هم عطر خوبی به غذای شما می‌دهد.
  • ادویه‌هایی مانند پاپریکا و فلفل قرمز هم به سلیقه شما بستگی دارد.
  • به جای آبپز کردن مرغ می‌توانید آن را به تکه‌های کوچک ببرید و سپس، سرخ کنید.
  • اگر از گوشت چرخ‌کرده به جای مرغ استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را با ادویه مخلوط و سپس، سرخ کنید و روی برنج بگذارید.
  • می‌توان برنج و مواد را با هم مخلوط کرد و با هم دم گذاشت یا این‌که آن‌ها را به شکل لایه‌لایه و مانند ته‌چین در قابلمه بچینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا