استانبولی پلو

افراد زیادی مانند کودکان هستند که دلشان نمی‌خواهد غذاهای جداگانه بخورند. بعضی از آن‌ها گوشت‌ها را جدا می‌کنند یا سفیدی پلو آن‌ها را از غذا خوردن منصرف می‌کند. استانبولی از جمله غذاهایی است که این چالش‌ها را ندارد و می‌توانید با خیال راحت آن را درست کنید. از طرف دیگر، مواد داخل آن به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توان آن را تغییر داد. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه استانبولی پلو را با یک سری نکات در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای استانبولی پلو

نام مواد مقدار لازم
برنج ۲ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
گوجه فرنگی ۲ عدد
سیب زمینی ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
سیر ۱ حبه
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به اندازه دلخواه
استانبولی پلو
طرز تهیه استانبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلو

 

مرحله اول:

یک قابلمه بردارید که برای اندازه برنج شما مناسب باشد. تا نیمه آن، آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

مرحله دوم:

به سراغ سیب‌زمینی و پیاز بروید. آن‌ها را به شکل نگینی اما به اندازه دلخواه خرد کنید. سیب‌زمینی را در روغن داغ سرخ کنید. سپس، سیب‌زمینی‌ها را از روی تابه بردارید و پیازها را داخل آن بریزید. حین سرخ شدن پیازها، مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید.

مرحله سوم:

بعد از سرخ شدن پیازها، گوشت چرخ‌شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید همراه سرخ شدن، به‌طور کامل پخته هم شود. اگر حرارت زیر آن کم است، می‌توانید در تابه را ببندید تا به‌آرامی آماده شود.

مرحله چهارم:

بعد از آماده شدن گوشت، گوچه فرنگی‌ها را پوره کنید و به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب آن کشیده شود. سپس، رب را در روغن تفت دهید تا رنگ آن روشن‌تر شود و بوی خامی آن از بین برود. حالا رب را هم به مواد اضافه کنید. سیب‌زمینی را هم با آن‌ها مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله پنجم:

آب که به جوش آمد، برنج را به همراه مقداری نمک و روغن در آن بریزید. صبر کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از جوشیدن دوباره آب، یک برنج را بردارید. اگر کناره‌های برنج نرم شده‌باشند، وقت آبکش رسیده‌است.

مرحله ششم:

بعد از آبکش کردن، برنج را با مواد مخلوط کنید و در قابلمه بریزید. برای ته‌دیگ می‌توانید از کاهو، سیب‌زمینی یا نان لواش استفاده کنید. البته برنج هم می‌تواند خوشمزه شود. بعد از ریختن همه مواد، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید استانبولی شما به‌خوبی دم بکشد.

استانبولی پلو
طرز تهیه استانبولی پلو

نکته‌های بهتر درست کردن استانبولی پلو

  • اگر به گوشت چرخ‌کرده علاقه‌ای ندارید، از مرغ استفاده کنید یا هیچ گوشتی در آن نریزید.
  • ریختن آویشن و ادویه کاری به استانبولی عطر بی‌نظیری می‌دهد. اگر به آن علاقه دارید، مقداری از آن در غذا بریزید.
  • لوبیا یا نخود سبز هم به سلیقه شما بستگی دارد. آن‌ها را آبپز کنید و سپس، مقداری در روغن تفت دهید تا خوشمزه‌تر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا