خوراک لوبیا

در روزهای سرد فصل پاییز و زمستان خوراک لوبیا یکی از غذاهایی است که مانند معجزه همه بدنتان را در کسری از ثانیه گرم می‌کند. لوبیا غذای ساده‌ای است که بعد از درست کردن متوجه می‌شوید تا چه اندازه می‌تواند ترکیب آن با آب یک غذای بی‌نظیر بسازد و با یک تکه نان یک غذای کامل باشد. همین مقوی بودن، آن را به‌قدری محبوب کرده که کنسرو آن را در هر فروشگاهی پیدا می‌کنید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه خوراک لوبیا را که یک وعده غذای پرانرژی به حساب می‌آید، با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای خوراک لوبیا

نام مواد مقدار لازم
لوبیا چیتی ۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
خوراک لوبیا
طرز تهیه خوراک لوبیا

طرز تهیه خوراک لوبیا

 

مرحله اول:

لوبیاها را در یک ظرف بریزید و به آن‌ها آب ولرم اضافه کنید. اجازه دهید برای مدت ۴۸ ساعت خیس بخورند. اگر وقت ندارید، حدود ۶ ساعت زمان کافی است تا نفخ آن‌ها را بگیرید. برای این کار، دو تا سه بار آب ظرف را عوض و دوباره آن را با آب ولرم پر کنید. در نهایت، آبکش کنید.

مرحله دوم:

لوبیاها را در قابلمه بریزید و به همراه آب سرد روی اجاق بگذارید. حرارت زیر آن را زیاد کنید تا به جوش بیاید. در این زمان، رنگ آب کمی کدر می‌شود. آن را عوض کنید و یک بار دیگر آب سرد بریزید تا دوباره به جوش بیاید.

مرحله سوم:

پیاز را به شکل نگینی خرد یا رنده کنید. در یک تابه روغن بریزید تا داغ شود. پیاز را داخل آن بریزید. کمی تفت دهید تا آب اضافه آن از بین برود و سرخ شود. در ادامه، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و کمی هم آن را تفت دهید. با این کار، رب رنگ بهتری به خوراک لوبیای شما می‌دهد.

مرحله چهارم:

سیب‌زمینی را به شکل نگینی درشت خرد کنید. حالا سیب‌زمینی و ترکیب رب و پیاز را داخل قابلمه لوبیا بریزید و هم بزنید. بعد از به جوش آمدن زیر آن را کم کنید. نمک بریزید و در قابلمه را نصفه بگذارید.

مرحله پنجم:

حتما آب آن را چک کنید تا مقدار آن کم نباشد. یک ملاقه از لوبیاها را بردارید و در یک ظرف جداگانه با گوشتکوب یا مخلوط‌کن له کنید و به قابلمه برگردانید. با این کار، خوراک لوبیا غلیظ می‌شود. در ادامه، وقتی لوبیاها پخته شدند و خوراک شما با غلظت موردنظر شما رسید، زیر آن را خاموش و مقداری فلفل سیاه به آن اضافه کنید.

خوراک لوبیا
طرز تهیه خوراک لوبیا

نکته‌های بهتر درست کردن خوراک لوبیا

  • مقداری آرد برنج و آب سرد هم به لوبیای شما لعاب می‌دهد.
  • می‌توانید سیب‌زمینی‌ را هم سرخ کنید تا نرم شوند و در آخر به خوراک لوبیا اضافه کنید.
  • به جای لوبیا چیتی می‌توانید از لوبیا عروس استفاده کنید. هیچ تغییری در عطر و مزه احساس نمی‌کنید.
  • اضافه کردن زیره سبز، زنجبیل یا کاری سلیقه‌ای است. همین‌طور، بعضی افراد گوجه فرنگی و قارچ به این غذا اضافه می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا