قیمه نثار

یکی از غذاهایی که ممکن است افراد در برخورد اول از طرز تهیه آن تعجب کنند، قیمه نثار است. غذایی که قیمه نیست و به جای آن، برنج مخلوط با انواع مغزها به حساب می‌آید. قیمه نثار از غذاهای سنتی قزوین است اما افراد زیادی آن را آجیل‌پلو اشتباه می‌گیرند. چون خلال بادام و پسته در مواد اولیه لازم برای تهیه آن به کار می‌روند. در مناسبت‌های مختلف مانند نوروز، محرم و رمضان برای نذری پخته می‌شود. اگر مهمان عزیزی دارید و می‌خواهید با آشپزی خود هوش از سر او ببرید، قیمه نثار مقوی و لذیذ را برای او تهیه کنید.

مواد اولیه لازم برای قیمه نثار

نام مواد مقدار لازم
گوشت قیمه‌ای ۳۰۰ گرم
برنج ۳ پیمانه
پیاز بزرگ ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
هل سبز ۴ عدد
خلال پسته ۳ قاشق غذاخوری
خلال بادام ۳ قاشق غذاخوری
خلال پوست پرتقال ۳ قاشق غذاخوری
زرشک ۳ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ فنجان
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
قیمه نثار
طرز تهیه قیمه نثار

طرز تهیه قیمه نثار

مرحله اول:

پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و در روغن داغ بریزید. سبک و شیشه‌ای شدن پیاز کافی است و نیازی نیست به‌طور کامل سرخ شود. بعد از سبک شدن، زردچوبه و گوشت قیمه‌ای را به آن اضافه کنید. آنقدر آن را تفت دهید که آب آن کشیده شود و رنگ آن تغییر کند.

مرحله دوم:

رب را هم در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته‌شود. البته انجام این کار باعث خوش‌رنگ شدن آن هم می‌شود. سپس، نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و دارچین را به آن اضافه کنید. حالا این مواد را با گوشتی که تغییر رنگ‌داده، مخلوط کنید.

مرحله سوم:

به ترکیب بالا، ۲ لیوان آب جوش، هل و زعفران دم‌کرده را اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت پایین گوشت به آرامی پخته شود و آب را جذب کند. در آخر نمک را هم به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم:

قابلمه‌ای مناسب پیمانه برنج خود بردارید و آن را پر آب کنید. ظرف را روی حرارت بالا بگذاریدتا به جوش بیاید. بعد از جوشیدن، برنج خود را که از قبل خیس کرده‌بودید، به آن اضافه کنید. نمک بریزید و صبر کنید تا دوباره دمای آن زیاد شود و به جوش بیاید. بعد از این‌که برنج شروع به جوشیدن کرد، یک دانه از برنج را بردارید. اگر بعد از له کردن، کناره‌های آن پخته بودند؛ اما هنوز مغزپخت نشده‌بود، برنج را آبکش کنید. سپس، در قابلمه دلخواه دم بگذارید.

مرحله پنجم:

به سراغ خلال‌ها بروید. اکه مزه ترد آن‌ها شما را اذیت می‌کند، آن‌ها را در مخلوط آب و گلاب بریزید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه در همان حالت بمانند. سپس، آن را از آب بردارید و به‌صورت جداگانه در روغن داغ تفت دهید.

مرحله ششم:

زرشک را بشورید و در آبکش بریزید تا آب آن‌ها به‌طورکامل گرفته‌شود. زرشک‌ها را در روغن داغ بریزید و به همراه زعفران دم‌کرده و یک قاشق غذاخوری شکر تفت دهید.

مرحله هفتم:

برنج را در ظرفی که دوست دارید، بریزید. سپس، بقیه مواد را به شکل دلخواه روی آن بریزید و تزئین کنید. حالا قیمه نثار شما آماده است.

قیمه نثار
طرز تهیه قیمه نثار

نکته‌های بهتر درست کردن قیمه نثار

  • به جای دانه‌های هل می‌توانید از پودر آن استفاده کنید.
  • برای ته‌دیگ می‌توانید از سیب‌زمینی، نان و کاهو استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید قیمه نثار شما عطر زیادی داشته‌باشد؛ به جای روغن در آن، کره بریزید.
  • آب گوشت باید به‌طور کامل گرفته‌شود و تنها سس غلیظ مخلوط با گوشت قیمه نثار کافی است.
  • خلال پرتقال از پوست نارنجی‌رنگ آن تهیه می‌شود. قبل از تفت دادن، چند بار آن را بشورید تا تلخی آن گرفته‌شود.
  • بعضی از افراد ترکیب ادویه گل سرخ، زیره سیاه، پودر دارچین، میخک، زنجبیل و جوز هندی را برای قیمه نثار استفاده می‌کنند.
  • قبل از ریختن کامل آب برنج در سینک، مقداری آب سرد به برنج اضافه کنید. این کار به آن شوک می‌دهد و برنج‌ها حالت کشیده‌ای پیدا می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا