گوش فیل

گوش فیل از دسرهایی که بیشتر برای افطار ماه مبارک رمضان تهیه می‌کنند اما شما می‌توانید هر زمان که مایل بودید، آن را در خانه درست و میل کنید. در این مطلب دسپخت، دستور تهیه آن را در اختیارتان می‌گذاریم و به شما می‌گوییم آن را به‌آسانی درست کنید و با چه نکاتی آن را خوشمزه کنید.

مواد اولیه لازم برای گوش فیل

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۱ عدد
شکر ۲ پیمانه
آب ۱ پیمانه
آرد ۱ پیمانه
روغن جامد ۳ قاشق غذاخوری
ماست چکیده شیرین ۱ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده ۳ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
گوش فیل
طرز تهیه گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل

مرحله اول:

در ابتدای شربت را آماده کنید که برای تهیه خمیر به آن نیاز دارید. شکر و آب را در قابلمه‌ای بریزید و بدون هم زدن روی حرارت بگذارید. زمانی‌که این ترکیب به جوش آمد، آن را هم بزنید تا تمام ذرات شکر در آن حل شوند.

مرحله دوم:

سپس، تا زمانی‌که به غلظت مناسب برسد، باید بجوشد. برای این دسر غلظت مناسب زمانی است که یک ذره از آن را بین دو انگشت خود قرار دهید. اگر هنگام دور کردن انگشتان از هم حالت نخ‌مانندی ایجاد شد، شربت آماده شده‌است. گلاب، آب لیمو ترش و زعفران دم‌کرده را هم بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشد و سپس، حرارت زیرش را خاموش کنید.

مرحله سوم:

برای درست کردن خمیر، تخم مرغ را در ظرفی بکشنید و مقداری نمک روی آن بریزید. با این کار بوی آن گرفته می‌شود. سپس، شیر، ماست، بیکینگ پودر و روغن جامد را به آن اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن، یک قاشق غذاخوری از شربت خنک‌شده هم به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم:

آرد الک‌شده را در چند مرحله به آن اضافه کنید و خمیر را ورز دهید تا از حالت چسبندگی درآید؛ اما نباید سفت شود و تنها حالت نرمی داشته‌باشد، کافی است. یک پلاستیک روی آن بگذارید و در جای گرمی بگذارید تا به مدت یک یا دو ساعت استراحت کند و حجیم شود.

مرحله پنجم:

بعد از استراحت، روی سطح صافی آرد بپاشید و خمیر را روی آن پهن کنید تا به ضخامت یک سانتی‌متری برسد. سپس، آن را به مربع‌های کوچک تقسیم کنید. می‌توانید یک گوشه از این مربع‌ها را با دو انگشت خود جمع کنید تا به شکل گوش دربیاید.

مرحله ششم:

قابلمه‌ای روی حرارت بگذارید و در آن روغن زیادی بریزید. تکه‌های کوچک خمیر را داخل روغن داغ‌شده بریزید و صبر کنید که دو طرف آن به‌خوبی سرخ شود.

مرحله هفتم:

زمانی‌که گوش‌فیل‌ها در روغن سرخ شدند، آ‌ن‌ها را در شربت بار ولرم بریزید تا با آن ترکیب شوند و حالت شیرینی به خود بگیرند.

گوش فیل
طرز تهیه گوش فیل

نکته‌های بهتر درست کردن گوش فیل

  • به جای تخم مرغ کامل می‌توانید از دو عدد زرده آن‌ها استفاده کنید.
  • برای مزه بیشتر و بهتر این دسر مقداری وانیل و هل هم به شربت اضافه کنید.
  • در این دسر آرد زیادی نریزید؛ چون اجازه نمی‌دهد که به‌خوبی در روغن پف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا