گوجه پلو

اوقاتی که حوصله ندارید ساعت‌ها پای اجاق گاز بایستید و برای تهیه غذا تلاش زیادی بکنید، به سراغ تهیه گوجه پلو بروید. این غذا ساده است و در مدت کوتاهی هم آماده می‌شود؛ پس، وقت و انرژی زیادی را هم از شما نخواهدگرفت. این مطلب دسپخت را بخوانید تا روش درست کردن این غذای مخلوط را یاد بگیرید.

مواد اولیه لازم برای گوجه پلو

نام مواد مقدار لازم
گوجه فرنگی ۵ عدد
برنج ۲ پیمانه
پیاز متوسط ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
گوجه پلو
طرز تهیه گوجه پلو

طرز تهیه گوجه پلو

مرحله اول:

برنج را بشورید و اجازه دهید برای مدت دو ساعت خیس بخورد. برای شستن لازم نیست که زیاد به آن دست بزنید و خالی کردن دو یا سه باره آب آن کافی است.

مرحله دوم:

پیاز را پوست بگیرید و به شکل خلالی ریز کنید. در ادامه، در تابه روغن بریزید تا داغ شود و سپس، پیاز را به آن اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید تا سبک و شیشه‌ای شود. سپس، نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید. نمک به سریع‌تر سرخ شدن آن کمک می‌کند و زردچوبه باعث طلایی شدن آن می‌شود. تفت خوردن زردچوبه هم بوی خامی این ادویه را از بین می‌برد.

مرحله سوم:

گوجه فرنگی‌ها را پوست بگیرید و در اندازه‌های کوچک خرد کنید. البته می‌توانید آن‌ها را رنده هم کنید. سپس، گوجه را در همان تابه پیازها بریزید و بعد از گرفته شدن آبشان، نوبت به رب گوجه فرنگی و کره می‌رسد. فقط باید حواستان باشد که رب مدتی در روغن تفت بخورد تا از حالت خامی خارج شود و غذایتان رنگ بهتری داشته‌باشد. در نهایت، مزه آن را بچشید و نمک و فلفل لازم را روی آن بریزید. سپس، حرارت زیرش را خاموش کنید.

مرحله چهارم:

برنج را در قابلمه مناسب حجم آن بریزید و تا یک بند انگشت بیشتر از حجمش آب اضافه کنید. یک قاشق مرباخوری نمک هم بریزید و آن را روی حرارت بگذارید. شعله زیر برنج باید زیاد باشد و صبر کنید تا به جوش بیاید. بعد از شروع جوشیدن، در قابلمه را بردارید و حرارت زیرش را کم کنید تا دانه‌های برنج نرم شوند.

مرحله پنجم:

زمانی‌که آب برنج کشیده‌شد، ترکیب آماده‌شده گوجه فرنگی را به آن اضافه و به‌خوبی با تمام دانه‌های برنج مخلوط کنید. سپس، در قابلمه را ببندید و صبر کنید تا این ترکیب دم بکشد.

گوجه پلو
طرز تهیه گوجه پلو

نکته‌های بهتر درست کردن گوجه پلو

  • اگر می‌خواهید غذا کامل‌تر باشد، گوشت چرخ‌کرده در آن بریزید.
  • می‌توانید مقداری کره هم به برنج اضافه کنید تا عطر بیشتری داشته‌باشد.
  • این غذا با سالاد شیرازی، ماست، ترشی و سبزی خوردن یک انتخاب عالی است.
  • می‌توانید برنج را به شکل آبپز هم درست کنید و سپس، مخلوط گوجه را روی آن بریزید.
  • بعضی افراد مقداری زعفران دم‌کرده هم به ترکیب اضافه می‌کنند تا این غذا بوی خوبی به خود بگیرد.
  • بعضی افراد سیب زمینی هم در این غذا می‌ریزند که ریختن آن به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را به شکل نگینی درشت خرد کنید. سپس، یا سرخ کنید یا اجازه دهید با بقیه مواد پخته شود.
گوجه پلو
طرز تهیه گوجه پلو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا