کیک شب یلدا

شاید در گذشته خبری از کیک در سفره‌های شب یلدا نبود؛ اما این سال‌های اخیر همه افراد راهی قنادی‌های شهر می‌شوند و به دنبال کیک‌هایی با شکل و شمایل مناسب این سفره می‌گردند. کیک شب یلدا یک شکل خاص ندارد اما معمولا آن را با ترکیب رنگ هندوانه درست می‌کنند. یعنی، کیک یلدا نمادی از هندوانه این سفره به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب دسپخت، به شما می‌گوییم که شما هم این مدل کیک را در خانه درست کنید.

مواد اولیه لازم برای کیک شب یلدا

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۳ عدد
شکر ۱ پیمانه
آب جوش ¼ پیمانه
آرد ۲ پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ½ قاشق مرباخوری
نمک ¼ قاشق مرباخوری
رنگ خوراکی سبز، سفید و قرمز از هر کدام ۲ قطره
خامه قنادی به اندازه دلخواه
موز به اندازه دلخواه
گردوی خردشده به اندازه دلخواه

طرز تهیه کیک شب یلدا

 

مرحله اول:

تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف بزرگ بشکنید. روی آن‌ها وانیل و نمک بریزید. از آن‌جایی که در درست کردن این کیک اسفنجی از روغن مایع و شکر استفاده نمی‌شود، ریختن نمک باعث می‌شود کیک شما بوی تخم مرغ نگیرد.

مرحله دوم:

به تخم مرغ، شکر اضافه کنید و هم بزنید. بعد از ۵ دقیقه هم زدن، کیک شما رنگ روشنی پیدا می‌کند و حجیم می‌شود. سپس، نوبت به اضافه کردن آب جوش می‌رسد. آب جوش را به شکل قطره‌ای و با دور تند همزن بریزید. این کار اجازه نمی‌دهد تخم‌مرغ‌ها به همراه گرمای آب جوش پخته شوند.

مرحله سوم:

بیکینگ پودر و آرد را برای کیک یلدا الک کنید. انجام دادن ۳ باره این کار بافت بهتری به کیک شما می‌دهد. سپس، در چند مرحله به مایه کیک اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. این کار را می‌توان با همزن هم انجام داد اما زیر و رو کردن کیک با لیسک پف آن را حفظ می‌کند.

مرحله چهارم:

کف قالب را چرب کنید و کاغذ روغنی را داخل آن بگذارید. سپس، مایه را بریزید و آن را در فر قرار دهید. حدود ۳۵ دقیقه دیگر کیک شما آماده است؛ اما درجه حرارت تمام فرها با هم برابر نیست و ممکن این زمان کم یا زیاد شود. بهتر است با یک خلال دندان پختن آن را تست کنید. خلال را داخل کیک فرو کنید. اگر تمیز بیرون آمد، کیک شما آماده است.

مرحله پنجم:

بعد از سرد شدن کیک، آن را به دو تا سه قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس، موزها را حلقه‌حلقه کنید و روی آن بچینید و مقداری گردو هم رویشان بپاشید. سپس، به آن‌ها خامه بزنید و لایه‌های بعدی را بگذارید. گذاشتن موز و گردو و ریختن خامه را تکرار کنید و لایه سوم را قرار دهید.

مرحله ششم:

خامه را در سه ظرف بریزید و رنگ‌های خوراکی را به هر کدام از آن‌ها اضافه کنید. سپس، قسمت پایینی کیک را با رنگ سبز، قسمت میانی با رنگ سفید و بالا و وسط کیک را قرمز کنید. کیک یلدای شما با طرح هندوانه آماده است. مقداری هم شکلات به شکل دانه‌های هندوانه تهیه کنید و روی قسمت‌های قرمز رنگ آن بریزید.

نکته‌های بهتر درست کردن کیک شب یلدا

  • فر را قبل از گذاشتن کیک در آن، روشن کنید. این کار اجازه نمی‌دهد پف کیک شما خراب شود.
  • اگر کاغذ روغنی نداشتید، مقداری روغن مایع را با آرد ترکیب کنید و روی کف و دیواره‌های قالب بریزید.
  • نیم ساعت قبل از درست کردن کیک یلدا، مواد داخل یخچال را بیرون بگذارید تا هم‌دمای محیط شوند. این کار روی بافت کیک اثر مثبت می‌گذارد.
  • اگر به جای فر، کیک را در قابلمه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید، رنگ کیک تغییر نمی‌کند و سبز و قرمز بودن آن به همان شکل حفظ می‌شود.
  • این یک مدل ساده از کیک است. می‌توانید مایه کیک را به رنگ‌های سبز، سفید و قرمز درآورید و از وسط قالب به‌ترتیب بریزید. با این کار کیک شما رنگ هندوانه‌ای پیدا می‌کند.
  • می‌توانید کیک شب یلدا را به شکل سفید و ساده درست کنید و از تزئینات آماده مختلف که طرح هندوانه یا انار دارند، استفاده کنید. آن‌ها را در قسمت‌های مختلف کیک قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا