کیک روی اجاق

«حیف شد! اگه فر داشتیم، الان یه کیک خوشمزه درست می‌کردیم.» اگر شما هم این بهانه را دارید، بهتر است سریع‌تر به سراغ کیک روی اجاق بروید و مواد اولیه کیک اسفنجی را آماده کنید. درست کردن کیک نیازی به فر ندارد و می‌توانید کیک را روی اجاق هم درست کنید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه کیک روی اجاق را به شما یاد می‌دهیم.

مواد اولیه لازم کیک روی اجاق

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۳ عدد
شکر ۱ پیمانه
روغن مایع ۱/۲ پیمانه
شیر ۱ پیمانه
آرد ۲/۵ پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
کیک روی اجاق
طرز تهیه کیک روی اجاق

طرز تهیه کیک روی اجاق

 

مرحله اول:

درست کردن کیک روی اجاق با درست کردن آن در فر هیچ فرقی ندارید. مواد باید به همان شکل با هم ترکیب شوند. در قدم اول، همه مواد سرد را از یخچال بیرون بیاورید تا هم‌دمای محیط شوند.

مرحله دوم:

تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بزرگ بشکنید و وانیل روی آن‌ها بریزید. سپس، شک را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید. هم زدن را به قدری ادامه دهید تا مایه کرمی‌رنگ و خامه‌ای شکلی به دست بیاید.

مرحله سوم:

به‌ترتیب روغن مایع و شیر را به مایه کیک روی اجاق اضافه کنید. بعد از ریختن هر کدام از آن‌ها، مواد را به‌خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. شاید هنگام ریختن این مایعات کمی از مایه کیک به بیرون ریخته‌شود. برای این‌که جلوی این اتفاق را بگیرید، بهتر است از ظرف بلندی برای ریختن مواد کیک استفاده کنید. البته هنگام این کار، حواستان باشد که مواد ته ظرف هم با بقیه مواد مخلوط شوند. اگر به شیر حساسیت دارد یا این‌که متوجه شدید در خانه آن را ندارید، دستور کیک بدون شیر را بخوانید.

مرحله چهارم:

برای کیک روی اجاق هم آرد و بیکینگ پودر را مخلوط و سپس، الک کنید. اگر این کار را ۳ بار انجام دهید، دیگر خیالتان راحت است که هیچ بخشی از آن گلوله‌گلوله باقی نمانده‌است. این کار باعث می‌شود که کیک شما به‌خوبی پف کنید. حالا، آرد را در چند مرحله به مایه کیک روی اجاق اضافه کنید. سپس، به‌آرامی با لیسک هم بزنید تا با بقیه مواد ترکیب شود.

مرحله پنجم:

قابلمه‌ای بردارید که مایه کیک به اندازه نصف آن باشد. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا گرم شود. سپس، مقداری روغن و آرد به کف و دیواره‌های آن بمالید و هر چه زیاد شد، خالی کنید. مایه کیک را داخل قابلمه بریزید.

مرحله ششم:

قابلمه را روی شعله متوسط بگذارید و صبر کنید تا دو دقیقه در همان حالت بمانند تا گرم شوند. سپس، شعله‌پخش‌کن زیر قابلمه بگذارید و زیر آن را کم کنید. یک دم‌کنی هم روی در قابلمه بگذارید تا هیچ هوایی خارج نشود.

مرحله هفتم:

بعد از ۴۵ دقیقه در قابلمه را بردارید و با استفاده از یک خلال دندان پختن یا نپختن کیک روی اجاق را چک کنید. اگر هیچ موادی از مایه کیک به خلال نچسبید، کیک شما آماده است. برای این‌که یک کیک بی‌نقص داشته‌باشید، حتما علت خشک شدن کیک بعد از پخت را پیدا و از آن جلوگیری کنید.

کیک روی اجاق
طرز تهیه کیک روی اجاق

نکته‌های بهتر درست کردن کیک روی اجاق

  • به جای شیر، می‌توانید همان مقدار آب بریزید.
  • در مدت پخته شدن کیک روی اجاق، در آن را برندارید. با این کار پف کیک از بین می‌رود.
  • اگر از تابه دوطرفه استفاده کنید؛ می‌توانید بعد از گذشت نصف زمان، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.
  • برای خوشمزه‌تر شدن کیک و درآمدن آن از سادگی، مقداری میوه، کشمش و گردو می‌توانید به مواد اضافه کنید. فقط آن‌ها را در آرد بغلتانید تا به کف قابلمه نروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا