کیک بدون روغن

فرض کنید وسط آماده کردن مواد کیک متوجه می‌شوید روغن یا کره ندارید تا با آن، ادامه تهیه کیک را دنبال کنید. در این شرایط، بهتر است اصلا دستپاچه نشوید و راه جایگزین آن را یعنی طرز تهیه کیک بدون روغن را انجام دهید. همیشه ممکن است یک ماده نباشد یا این‌که بخواهید برای مدتی دور بعضی مواد مانند شکر را خط بکشید. در این زمان می‌توانید طرز تهیه شیرینی بدون شکر یا کیک بدون تخم مرغ را یاد بگیرید. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه کیک بدون روغن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد اولیه موردنیاز برای کیک بدون روغن

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۴ عدد
شکر ۱ پیمانه
آرد ۲ پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ¼ قاشق چای‌خوری
کیک بدون روغن
طرز تهیه کیک بدون روغن

دستور تهیه کیک بدون روغن

 

مرحله اول:

زرده و سفیده تخم مرغ را برای کیک بدون روغن از هم جدا کنید. سفیده‌ها را با همزن تمیز بزنید تا حجیم شود. سپس، نصف شکر را به آن اضافه کنید و دوباره بزنید تا حالت سفیدتر و خامه‌ای‌تر پیدا کند.

مرحله دوم:

زرده تخم مرغ را با وانیل و باقی‌مانده شکر در ظرف جداگانه بریزید. آن‌ها را هم با هم ترکیب کنید تا حالت کشدار و کرمی‌رنگ داشته‌باشند.

مرحله سوم:

آرد، بیکینگ پودر و اندازه نوک قاشق چای‌خوری نمک را با هم در یک ظرف خشک بریزید و ۳ بار الک کنید. الک کردن هوای اضافه میان ذرات آرد را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد آرد در مایه کیک گلوله‌گلوله شود. این ترکیب را در چند مرحله اضافه کنید و از لیسک برای هم زدن استفاده کنید. همزن روی دور تند مواد را با هم مخلوط می‌کند. درصورتی‌که با لیسک، هم زدن دورانی اجازه نمی‌دهد مواد به اندازه زیاد با هم ترکیب شوند و پف کیک از بین برود.

مرحله چهارم:

سفیده‌های همزده را به مواد اضافه کنید و این مرحله را هم با لیسک هم بزنید. تنها هم زدن سطحی مواد با هم کافی است و لازم نیست با همزن همه مواد را یکدست کنید.

مرحله پنجم:

در کف و دیواره‌های قالب کیک کاغذ روغنی بگذارید و سپس، مواد را داخل آن بریزید. بعد از این کار، چند بار قالب را روی زمین بکوبید تا اگر هوایی بین مایه کیک بود، از بین برود. کیک بدون روغن را در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پخته شود. برای تست پخت، یک خلال دندان را بردارید و در مایه بزنید. اگر هیچ چیز از مایه کیک به آن نچسبید، کیک شما آماده است. آن را در ظرف دلخواه بگذارید و با مواد دلخواه مانند پودر قند تزئین کنید.

کیک بدون روغن
طرز تهیه کیک بدون روغن

نکته‌های بهتر درست کردن کیک بدون روغن

  • برای کیک بدون روغن می‌توانید از یک پیمانه شیر یا آب استفاده کنید.
  • می‌توان در کیک بدون روغن، تخم‌مرغ‌ها را به همان شکل و بدون جدا کردن به کار برد.
  • به جای کاغذ روغنی، مقداری آرد و روغن با هم ترکیب کنید که جلوی چسبیدن مایه به قالب را بگیرد.
  • اگر وانیل نداشتید، برای از بین بردن بوی بد، مقداری گلاب روی زرده تخم‌مرغ‌ها بپاشید یا این‌که طرز تهیه کیک قهوه و دارچین را اجرا کنید تا دسرتان عطر فوق‌العاده‌ای داشته‌باشد.
  • برای تزئین می‌توانید از هر مواد دلخواه مانند میوه یا خامه استفاده کنید. این به سلیقه شما بستگی دارد و نیازی به انجام کار مشخص نیست. طرز تهیه خامه با سفیده تخم مرغ را که یاد بگیرید، در مواقعی که به خامه قنادی دسترسی ندارید، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا