کوکی شکلاتی

کوکی شکلاتی یکی از دسرهایی است که ترکیب آن با نوشیدنی‌های مختلف مانند چای، قهوه یا شیرکاکائو یک لحظه ماندگار برایتان می‌سازد. در این مطلب دسپخت روش تهیه این دسر خوشمزه را در اختیارتان می‌گذاریم و به شما می‌گوییم چطور آن را درست کنید که حتی برای اولین تجربه هم یک شیرینی عالی داشته‌باشید.

مواد اولیه لازم برای کوکی شکلاتی

نام مواد مقدار لازم
کره ۱۰۰ گرم
شکر ۱/۲ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
آرد ۲ پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
وانیل ۱/۲ قاشق مرباخوری
شکلات چیپسی به اندازه دلخواه
کوکی شکلاتی
طرز تهیه کوکی شکلاتی

طرز تهیه کوکی شکلاتی

مرحله اول:

کره و تخم مرغ را یک ساعت قبل از شروع کار بیرون یخچال بگذارید تا هم‌دمای محیط شوند. اگر آن‌ها بیش‌ازاندازه سرد باشند، خمیری که درست می‌کنید بافت خوبی نخواهدداشت. سپس، کره و شکر را در یک ظرف بریزید و هم بزنید تا ذرات شکر آب شوند.

مرحله دوم:

تخم مرغ و وانیل را به ترکیب اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا این مواد هم با بقیه ترکیب شوند. حالا بافت کشداری دارید که به‌سرعت به دست‌هایتان می‌چسبند.

مرحله سوم:

آرد و بیکینگ پودر را الک کنید تا از حالت گلوله‌گلوله شدن دربیایند. سپس، در چند مرحله به مواد قبلی اضافه کنید. چند مرحله بودن اجازه نمی‌دهد که خمیرتان آرد بیش از اندازه دریافت کند. بنابراین، بهتر است فقط به مقدار آرد نوشته‌شده در دستور توجه نکنید و حواستان باشد که خمیر سفت نشود.

مرحله چهارم:

شکلات چیپسی را هم به خمیر به‌دست‌آمده اضافه کنید و هم بزنید تا به همه بخش‌های مایه کوکی برسد. سپس، در ظرف را با سلفون بپوشانید و برای نیم تا یک ساعت در یخچال بگذارید. با این کار، خمیر حالت چسبناکی خود را از دست می‌دهد و گلوله کردن آن راحت‌تر است.

مرحله پنجم:

بعد از استراحت، به اندازه یک عدد گردو از مایه کوکی بردارید و آن را به شکل گرد دربیاورید و داخل سینی فر بگذارید. بهتر است کاغذ روغنی کف سینی پهن کنید تا مواد به‌راحتی از سینی جدا شوند.

مرحله ششم:

زمانی‌که همه مایه را به شکل گلوله درآوردید، سینی را داخل فر بگذارید. اجازه دهید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فر بمانند تا آماده شوند. در حین پختن از شیشه که نگاه کنید، می‌بینید مواد در حال آب شدن هستند. زمانی‌که کناره‌های کوکی سرخ شدند، یعنی آن‌ها آماده‌اند که از فر بیرون بیایند.

کوکی شکلاتی
طرز تهیه کوکی شکلاتی

نکته‌های بهتر درست کردن کوکی شکلاتی

  • حتما فر را از یک ربع قبل از شروع کار روشن کنید تا فضای آن گرم شود و شیرینی‌ها به‌خوبی آماده شوند.
  • اگر طرفدار شیرینی بیش‌ازحد نیستید، مقدار شکر این دستور مناسب است؛ اما می‌توانید مقدار آن را بیشتر کنید تا شیرین‌تر شود.
  • برای تیره شدن رنگ کوکی‌ها از پودر کاکائو استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو را با آرد الک کنید و در بقیه مایه بریزید.
  • به جای بیکینگ پودر می‌توانید در مایه این کوکی جوش شیرین هم بریزید. اما مقدار آن باید نصف شود تا عطر بدی به شیرینی‌ها ندهد.
  • به جای شکلات چیپسی و شکر سفید می‌توانید به ترتیب از شکلات تلخ و شکر قهوه‌ای استفاده کنید. شکلات تلخ را به تکه‌های کوچک خرد کنید و در مایه بریزید.
  • تخم مرغ کامل ریختن باعث می‌شود که کوکی‌ها ترد شوند. اگر می‌خواهید شیرینی نرم‌تری داشته‌باشید، به جای یک تخم مرغ کامل دو عدد زرده اضافه کنید. حتما هم رویشان وانیل بریزید تا بوی بدی نداشته‌باشند.
  • بعد از بیرون آوردن کوکی از فر، آن‌ها نرم هستند و با یک ضربه کوچک به‌کلی شکل خود را از دست می‌دهند. این را نشانه خام بودن در نظر نگیرید. تنها حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شوند. بعد از نیم ساعت آن‌ها به‌خوبی سفت می‌شوند.
کوکی شکلاتی
طرز تهیه کوکی شکلاتی
کوکی شکلاتی
طرز تهیه کوکی شکلاتی
کوکی شکلاتی
طرز تهیه کوکی شکلاتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا