کوفته نخود و گردو

وقتی اسم کوفته می‌آید، اکثر افراد به یاد تبریز و این غذای خوشمزه آن شهر می‌افتند؛ اما در شهرهای دیگری مانند اراک هم این غذا را درست می‌کنید اما تهیه آن کمی متفاوت است. کوفته نخود و گردو یکی از غذاهای خوشمزه این شهر است که ظاهری شبیه به بقیه همتاهای خود دارد؛ اما تفاوت‌هایی در جزئیات میانشان وجود دارد. در ادامه این مطلب دسپخت، طرز تهیه این غذای خوشمزه را برایتان می‌آوریم تا بتوانید با خیال راحت و با کمترین تجربه درست کنید. بعد از خوردن آن هم می‌توانید دسر ژله با شیر را امتحان کنید که درست کردن آن ساده است.

مواد اولیه لازم برای کوفته نخود و گردو

نام مواد مقدار لازم
گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
نخود آبگوشتی ۱ پیمانه
برنج ۱ پیمانه
گردو ۱ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
پیاز ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به اندازه دلخواه
کوفته نخود و گردو
طرز تهیه کوفته نخود و گردو

طرز تهیه کوفته نخود و گردو

 

مرحله اول:

نخودها را خیس کنید و ۲۴ ساعت زمان بدهید تا نفخ آن از بین برود. بهتر است چند بار در طول این زمان، آب را عوض و دوباره آب تازه به آن اضافه کنید.

مرحله دوم:

برنج را بشورید و اجازه دهید تا چند ساعت در آب بماند. سپس، آن را به همراه مقداری نمک در قابلمه بریزید و بپزید. این کار را به شکل کته انجام دهید. بعد از آماده شدن، صبر کنید تا سرد شود. سپس، گوشت، نخود و برنج را با هم چرخ کنید تا به‌خوبی با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم:

گردوها را آسیاب کنید و بهتر است این کار را تا جایی انجام دهید که هنگام غذا خوردن کمی زیر دندان احساس شوند. سپس، پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. پوره آن را هم به بقیه مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم:

در آخر، نمک، فلفل سیاه و تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید. حالا مواد شما آماده است تا آن را به شکل کوفته قلقلی درآورید. به اندازه یک گردو از آن بردارید و گرد کنید. بعد از این‌که تمام مواد را گلوله کردید، آن‌ها را در ظرفی بریزید و به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. البته در همان لحظه هم می‌توانید بپزید؛ اما این کار جلوی وا رفتن آن‌ها را می‌گیرد.

مرحله پنجم:

پیاز دوم را سرخ کنید و به آن نمک و زردچوبه اضافه کنید. سپس، مقداری آب و گردو هم در این سس بریزید و کوفته‌ها را داخل آن بگذارید. در قابلمه را ببندید و یک ساعت صبر کنید تا پخته شوند.

کوفته نخود و گردو
طرز تهیه کوفته نخود و گردو

نکته‌های بهتر درست کردن کوفته نخود و گردو

  • داخل کوفته‌ها می‌توانید آلو خشک یا تخم مرغ بگذارید و مواد را دور آن گرد کنید.
  • برای جلوگیری از وا رفتن می‌توانید یک تخم مرغ بیشتر یا مقداری آرد نخودچی در مواد بریزید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن سس کوفته‌ها، مقداری رب گوجه فرنگی را هم در روغن تفت دهید و به آن اضافه کنید.
  • برای مزه بهتر این کوفته‌ها، مقداری زعفران دم‌کرده به همراه ۱۰۰ گرم مرزه به این غذا اضافه کنید. البته می‌توانید از ادویه‌های دیگری که دوست دارید، به این غذا اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا