کلم پلو

کلم پلو یکی از غذاهای مخلوط است که زادگاه آن را شهر فرهنگ و ادب، شیراز می‌دانند. این غذا طرفداران خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید برای اولین بار این غذا را درست کنید، طرز تهیه آن را برای ۵ نفر در ادامه این مطلب دسپخت بخوانید. دستور پخت و نکات درست کردن خوشمزه آن را به‌طورکامل در اختیارتان می‌گذاریم.

مواد اولیه لازم برای کلم پلو

نام مواد مقدار لازم
برگ کلم سفید/ بنفش ۱ عدد
برنج ۴ پیمانه
پیاز ۲ عدد
سبزی تره، ریحان، شوید و ترخون ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم
زعفران دم‌کرده به اندازه دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
کلم پلوی شیرازی
طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

طرز تهیه کلم پلو

مرحله اول:

در ابتدا برنج را خیس کنید تا برای استفاده آماده شود. برای این کار مقداری آب در آن بریزید و عوض کنید. بعد از روشن شدن آب، مقداری نمک به آن اضافه کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

یک عدد پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و مقداری نمک به آن‌ها بزنید. سپس، در روغن داغ سرخ کنید. بعد از آماده شدن، آن‌ها را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم:

برگ کلم را بشورید و بعد از خشک شدن، در اندازه‌های کوچک خرد کنید. سبزی‌ها را هم بشورید و ساطوری کنید. در تابه روغن بریزید و کلم را به همراه زردچوبه تفت دهید. با این کار، بوی خامی زردچوبه از بین می‌رود و کلم هم نرم می‌شود. سپس، در تابه را بگذارید تا کلم‌ها روغن بیاندازند. در آخر هم سبزیجات خردشده و پیاز سرخ‌شده را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.

مرحله چهارم:

تا نیمه قابلمه مناسب برنج آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. برنج را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا پخته شود. برای اطمینان از مناسب بودن زمان پخت، یک دانه برنج را بردارید و در دهان بگذارید. اگر کناره‌ها نرم و وسط آن سفت بود، آن را آبکش کنید.

مرحله پنجم:

کف تابه خود مقداری روغن و زردچوبه بریزید و نان لواش پهن کنید. سپس، یک لایه برنج و یک لایه مخلوط کلم بریزید و این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید. بعد از اضافه کردن زعفران در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

مرحله ششم:

پیاز دوم را رنده و به گوشت چرخ‌کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید. این مواد را برای ده دقیقه به‌خوبی ورز دهید تا به هم بچسبند. سپس، کوفته‌های کوچکی درست و در روغن سرخ کنید. زمانی‌که برنج آماده شد، آن را در ظرف مناسب بریزید و با کوفته‌های قلقلی تزئین کنید.

کلم پلوی شیرازی
طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

نکته‌های بهتر درست کردن کلم پلو

  • مقداری پیاز داغ برای تزئین استفاده کنید.
  • ادویه پلویی و پودر لیمو عمانی این غذا را خوشمزه می‌کند.
  • برای این‌که کوفته‌های شما وا نروند، قبل از سرخ کردن به‌مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید.
  • سبزی‌های اصلی این غذا تره و ریحان است. مقدار ترخون و شوید باید کم باشد تا غذایتان تلخ نشود.
  • یک ساعت زمان برای خیس کردن برنج کافی است؛ اما اگر برنجتان تازه است، باید کمتر در آب بماند تا نرم نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا