کباب ترش

اسم کباب ترش که می‌آید، اکثر افراد یاد گیلان و رشت می‌افتند؛ چون مردم این منطقه بیشتر غذاهای خود را ترش تهیه می‌کنند و از این نام هم می‌توان حدس زد این کباب برای مردم این دیار است. البته درست است که سابقه این کباب به آن خطه ایران برمی‌گردد؛ اما خبر خوش این است که در هر جایی می‌توانید آن را درست کنید. فقط باید طرز تهیه کباب ترش مو به مو اجرا شود. در ادامه این مطلب دسپخت، روش تهیه این کباب را در اختیارتان می‌گذاریم. موادی که آماده کرده‌ایم؛ برای ۴ نفر مناسب است.

مواد اولیه لازم برای کباب ترش

نام مواد مقدار لازم
گوشت گوسفند/ گوساله ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
گردو ۱۰۰ گرم
رب انار ۳ قاشق غذاخوری
سبزیجات معطر ۲ قاشق سوپ‌خوری
سیر ۲ حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
کباب ترش
طرز تهیه کباب ترش

طرز تهیه کباب ترش

 

مرحله اول:

گوشت را به‌خوبی بشورید و اجازه دهید آب آن خشک شود. بعد از گذشت یک ساعت به آن دست بزنید و ببینید آیا خشک شده‌است یا خیر. سپس، آن را به تکه‌های کوچک کبابی برش بزنید.

مرحله دوم:

گردوها باید برای کباب ترش خرد شوند. می‌توانید این کار را با مخلوط‌کن انجام دهید؛ اما استفاده از هاون دستی هم انتخاب مناسبی است. بعد از این‌که این کار را انجام دادید؛ پیاز را هم رنده و با رب انار به گردو اضافه کنید.

مرحله سوم:

سبزی‌های معطر باید خرد شود. چوچاق و خالواش دو گیاهی هستند که به‌صورت وحشی در طبیعت گیلان سرسبز پیدا می‌شوند و ماده اصلی کباب ترش به حساب می‌آیند؛ ولی در کنار این دو، گشنیز، نعنا و جعفری هم باید بریزید. بعد از ساطوری کردن تمام مواد، سبزیجات را به مواد قبلی اضافه کنید و به همراه سیر و فلفل سیاه به‌خوبی هم بزنید.

مرحله چهارم:

گوشت را به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تمام مواد با گوشت مخلوط شوند. سپس، اجازه دهید برای چند ساعت در یخچال استراحت کند. می‌توانید این کار را از شب قبل هم انجام دهید.

مرحله پنجم:

بعد از خنک شدن در یخچال، گوشت‌ها را به سیخ بکشید و روی زغالی که از قبل آماده کرده‌اید، بگذارید. زود به زود هم بزنید تا تکه‌های مواد روی گوشت نسوزند. بعد از پخته شدن کامل، با برنج یا نان نوش جان کنید. می‌توانید مطلب با جوجه کباب چی بخوریم را بخوانید تا دسرهای همراه این غذا را در کنار کباب ترش هم امتحان کنید.

کباب ترش
طرز تهیه کباب ترش

نکته‌های بهتر درست کردن کباب ترش

  • می‌توانید به مواد، آبلیمو هم بزنید.
  • برای نرم شدن گوشک یک عدد کیوی را در آن رنده کنید.
  • گردوها را به‌صورت دانه‌درشت به ترکیب کباب ترش اضافه کنید.
  • بعد از این‌که کباب آماده‌شد، به آن نمک بزنید. نمک جلوی زود پخته شدن غذا را می‌گیرد.
  • زغال زیر کباب‌ها شعله کمی داشته‌باشد؛ چون داغ شدن زیاد باعث می‌شود رب انارها بسوزند.
  • رب‌های انار ترش، ملس و شیرین درست می‌شوند. با توجه به سلیقه خود یک مدل از آن‌ها را در کباب ترش بریزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا