چکدرمه

یکی از غذاهای محلی ترکمن‌ها، چکدرمه است که می‌توانید آن را برای خود یا مهمانانتان درست کنید. این غذا سرشار از گوشت است و به دلیل داشتن آب گوشت، می‌توانید روی آن به‌عنوان یک غذای مقوی حساب باز کنید. در این مطلب دسپخت، طرز تهیه آن را در اختیارتان می‌گذاریم و می‌گوییم چطور آن را درست کنید که شفته یا خام نباشد.

مواد اولیه لازم برای چکدرمه

نام مواد مقدار لازم
گوشت خورشتی ۵۰۰ گرم
برنج ۶ پیمانه
پیاز بزرگ ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه پلویی و دارچین به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
چکدرمه
طرز تهیه چکدرمه

طرز تهیه چکدرمه

 

مرحله اول:

پیاز را به شکل نگینی سرخ کنید. برای این کار، قابلمه را روی حرارت بگذارید و در آن روغن بریزید. زمانی‌که روغن داغ شد، پیاز را بریزید و صبر کنید تا سبک و شیشه‌ای شود. در این زمان، نمک و زردچوبه را هم به آن اضافه کنید.

مرحله دوم:

زمانی‌که پیاز سرخ شد، تکه‌های گوشت را هم در قابلمه بریزید. زمانی‌که گوشت‌ها سرخ شدند، رب گوجه فرنگی را هم در همان ظرف بریزید تا سرخ شود. با این کار، غذایتان رنگ بهتری خواهدگرفت.

مرحله سوم:

ادویه لازم را به گوشت اضافه کنید و سپس، حدود ۶ لیوان در قابلمه آب جوش بریزید. در قابلمه را بگذارید و حرارت زیرش را کم کنید تا گوشت‌ها پخته شوند.

مرحله چهارم:

برنج را با آب ولرم بشورید تا آلودگی‌های آن از بین برود. برای این کار لازم نیست حتما با دست برنج‌ها را بشورید؛ چون ممکن است این کار باعث شکسته‌شدن دانه‌های شود.

مرحله پنجم:

زمانی‌که گوشت‌ها پخته شدند و آب کافی در قابلمه بود، برنج را هم به آن اضافه کنید. اندازه آب باید یک بند انگشت بالاتر از زمانی‌ باشد که برنج را می‌ریزید که پخت برنج شبیه برنج کته شود.

مرحله ششم:

حواستان باشد که زمانی آب گوشت کشیده شود که برنج نه خام نه شفته شود. برای این کار نباید آب زیادی در گوشت مانده‌باشد. سپس، در قابلمه را بگذارید تا غذا دم بکشد.

چکدرمه
طرز تهیه چکدرمه

نکته‌های بهتر درست کردن چکدرمه

  • برای عطر بهتر این غذا مقداری پودر سیر هم به آن اضافه کنید.
  • در کنار این غذا مخلفاتی مانند ماست، سالاد، ترشی و دوغ مصرف می‌شود.
  • این غذا را با نام چگیدرمه یا چکیدرمه هم می‌شناسند و در شهرهای ترکمن‌نشین اکثرا در ماه‌های رمضان و محرم تهیه می‌شود.
  • برای این‌که برنجتان شفته نشود، آب زیادی نباید در گوشت باشد. اگر گوشت‌ها پخته شدند اما آب خورشت هم‌چنان زیاد بود، مقداری از آن را بردارید.
  • اکثر افراد برای تهیه این غذا از گوشت ماهیچه و گردن گوسفند استفاده می‌کنند اما می‌توانید از گوشت گوساله، بوقلمون، مرغ و ماهی هم استفاده کنید.
  • در مایه این غذا می‌توان پوره گوجه فرنگی هم ریخت. مقدار گوجه فرنگی برای این مواد اولیه ۶ عدد است. آن‌ها را پوره و به مواد اضافه کنید.
چکدرمه
طرز تهیه چکدرمه
چکدرمه
طرز تهیه چکدرمه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا