پیراشکی

شیرکاکائو داغ و پیراشکی تازه ترکیب جذابی برای روزهای سرد زمستانی است؛ اما همیشه که نباید زمستان و سرما بیاید تا شما به فکر تهیه این دسر خوشمزه بیفتید. ممکن است یک شب اینستاگرام را باز کنید و عکس این ترکیب را ببینید. در این زمان شاید بتوانید یک سوپرمارکت پیدا کنید تا به شیرکاکائو برسید؛ اما پیراشکی تازه سخت‌تر پیدا می‌شود. بهتر است در این زمان طرز تهیه این دسر را یاد بگیرید و خودتان دست به کار شوید تا آن را به بهترین شکل درست کنید. با این کار خیالتان هم راحت است که غذای نامناسبی میل نمی‌کنید. در ادامه این مطلب دسپخت، دستور تهیه آن را را با تمام جزئیات در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مواد اولیه لازم برای پیراشکی

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۲ عدد
ماست پرچرب شیرین ۱ پیمانه
پودر قند ۲ قاشق غذاخوری
کره ۲ قاشق غذاخوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
آرد ۲ پیمانه
نمک ۱/۸ قاشق چای‌خوری
وانیل ¼ قاشق چای‌خوری
روغن سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
پیراشکی
طرز تهیه پیراشکی

طرز تهیه پیراشکی

 

مرحله اول:

برای تهیه پیراشکی باید یک خمیر خوب داشته‌باشید. آرد را ۳ بار الک کنید تا بافت نرمی داشته‌باشد. سپس، خمیر مایه و نمک را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم:

تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف بزرگ بشکنید و وانیل را روی آن بریزید. سپس، با همزن به قدری بزنید که حجیم و خامه‌ای شود. سپس، به‌ترتیب پودر قند و کره را به آن اضافه کنید. به‌خوبی هم بزنید تا تمام بخش‌های آن با هم مخلوط شوند و مایه یکدستی به‌دست بیاید.

مرحله سوم:

آرد را به‌آرامی به مایه اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. اضافه کردن کم‌کم آرد اجازه نمی‌دهد خمیر شما سفت شود. هر زمان که احساس کردید که مایه به دست نمی‌چسبد، دیگر آرد نریزید.

مرحله چهارم:

خمیر را کمی ورز دهید تا یک‌دست شوید و آرد در هیچ‌قسمت آن باقی نماند. سپس، روی آن را با سلفون بپوشانید و در یک جای گرم بگذارید تا حجیم شود. معمولا یک ساعت زمان برای استراحت خمیر کافی است اما حتما قبل از برداشتن، حجم و پف آن را چک کنید.

مرحله پنجم:

بعد از استراحت، روی سطح کار مقداری آرد بریزید تا خمیر  شما به کف نچسبد. سپس، به وردنه هم آرد بزنید و آن را نازک کنید. یک سانتی‌متر ضخامت برای این خمیر کافی است. سپس، با یک قالب یا هر شئ دیگر گرد، خمیرها را قالب بزنید.

مرحله ششم:

در یک قابلمه روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود. زیر آن را زیاد نکنید؛ چون روغن داغ فقط بیرون پیراشکی را می‌پزد و داخل آن خام و خمیر باقی می‌ماند. مقدار روغن هم باید به اندازه‌ای باشد که روی آن‌ها را بپوشاند.

مرحله هفتم:

بعد از سرخ کردن پیراشکی‌ها، آن‌ها را روی یک دستمال تمیز بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها از بین برود. سپس، آن را به هر شکلی که دوست دارید، نوش جان کنید. ممکن است بخواهید داخل آن را مایه فرنی‌مانند پر کنید تا روی آن شکلات آب‌شده بریزید. اگر این مایه را دوست ندارید، داخلش خامه بریزید. خامه قنادی یا خامه با سفیده تخم مرغ می‌توانند این دسر را خوشمزه کنند.

پیراشکی
طرز تهیه پیراشکی

نکته‌های بهتر درست کردن پیراشکی

  • به جای ماست ریختن شیر هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • شکلات تخته‌ای را به همراه مقداری کره به روش بن‌ماری آب کنید و روی این دسر بریزید.
  • اگر خمیر را شل درست می‌کنید، آن را داخل ماسوره بریزید تا ریختن آن در قابلمه روغن راحت‌تر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا