نخود پلو

نخود پلو یکی از غذاهایی است که ایده آن از کشورهای مدیترانه‌ای به سراغ ایران آمده‌است اما یکی از بهترین غذاهایی است که می‌توانید برای مهمانی‌های خود درست کنید. این غذا به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود که در این مطلب دسپخت به تمام دستورهای پخت آن اشاره کرده‌ایم و جزئیات همه آن‌ها را برایتان آورده‌ایم.

مواد اولیه لازم برای نخود پلو

نام مواد مقدار لازم
نخود ۱ پیمانه
برنج ۴ پیمانه
گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و چوب دارچین به اندازه دلخواه
روغن مایع سرخ‌کردنی به اندازه دلخواه
نخود پلو
طرز تهیه نخود پلو

طرز تهیه نخود پلو

مرحله اول:

نخود یکی از حبوباتی است که لازم است نفخ آن را قبل از درست کردن غذا بگیرید. برای این کار، آن را با آب ولرم خیس کنید و اجازه دهید برای یک یا دو شبانه‌روز خیس بخورد. در این مدت، چند بار آب را هم عوض کنید و بعد از گذشت این زمان، نخودها را با مقداری آب و نمک در قابلمه بریزید تا پخته شوند. معمولا یک ساعت زمان برایشان کافی است.

مرحله دوم:

برنج باید شسته شود و برای این کار لازم به هم زدن زیاد نیست و تنها آب آن شفاف شود، کافی است. اجازه دهید برنج برای مدت دو ساعت خیس بخورد. در حین خیس خوردن مقداری نمک هم به آن اضافه کنید.

مرحله سوم:

پیازها را به شکل خلالی یا نگینی خرد کنید و در قابلمه مناسب اندازه برنج و گوشت بریزید. سپس، مقداری نمک و زردچوبه اضافه کنید تا ترد شوند و رنگ طلایی به خود بگیرند. زمانی‌که پیازها کاراملی شدند، گوشت را هم اضافه کنید و این دو مواد را تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله چهارم:

بعد از سرخ شدن گوشت، ۵ پیمانه آب جوشیده به آن اضافه کنید و حرارت زیرش را بالا نگه دارید تا به جوش بیاید. بعد از جوشیدن، شعله را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا گوشت‌ها پخته شوند. معمولا دو ساعت زمان برای آن‌ها کافی است. چوب دارچین را هم در این مرحله اضافه کنید و بعد از پخته شدن گوشت بردارید.

مرحله پنجم:

بعد از پخته شدن گوشت، اگر آب خورشت شما کم بود، مقداری آب جوشیده اضافه کنید و اجازه دهید که به جوش بیاید. یک بار هم آن را بچشید و میزان نمک و فلفل آن را بررسی کنید. بعد از جوشیدن، برنج را هم به آن اضافه کنید تا پخته شود.

مرحله ششم:

بعد از این‌که برنج نرم و آب گوشت‌ها کشیده‌شد، نخود را به آن اضافه کنید و هم بزنید. حالا در قابلمه را ببندید و اجازه دهید غذایتان دم بکشد. بعد از دم کشیدن، این غذا آماده است که آن را با انواع سالاد، سبزی خوردن، ترشی و ماست نوش جان کنید.

نخود پلو
طرز تهیه نخود پلو

نکته‌های بهتر درست کردن نخود پلو

  • از خلال پسته و بادام برای تزئین این غذا استفاده کنید.
  • اگر گیاهخوار هستید، این غذا را بدون گوشت درست کنید.
  • بعد از دم کشیدن برنج، مقداری کره آب‌شده هم روی آن بریزید تا خوشمزه‌تر شود.
  • از گوشت ماهیچه یا مغز ران گوسفند استفاده کنید. همین‌طور، می‌توانید به جای آن از گوشت گوساله، مرغ یا گوشت چرخ‌کرده استفاده کنید.
  • علاوه بر ادویه‌های بالا، در این غذا برگ بو، زیره، هل، میخک و زعفران دم‌کرده هم می‌ریزند که اضافه کردن هر کدام از آن‌ها به سلیقه شما بستگی دارد.
  • بعضی افراد در این غذا کشمش پلویی و زرشک هم می‌ریزند. اگر شما هم به عطر و طعم آن‌ها علاقه دارید، یک فنجان از هر یک از آن‌ها را مقداری با کره تفت دهید و روی غذایتان بریزید.
  • در روش دیگری، در این غذا گوشت نمی‌ریزند و برنج آبکش را با نخود پخته‌شده مخلوط می‌کنند و اجازه می‌دهند دم بکشد. علاوه‌براین، حدود ۲ قاشق غذاخوری شوید خشک هم به این ترکیب اضافه می‌کنند تا عطر بهتری به خود بگیرد.
نخود پلو
طرز تهیه نخود پلو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا