نخود آب

یکی از غذاهای ساده اما مقوی که در روزهای سرد پاییز و زمستان همراه خوبی است، نخود آب است. نخود طبع گرمی دارد و به دلیل انرژی بالایی که به شما می‌دهد، به شما کمک می‌کند که از بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی دور بمانید. در این مطلب دسپخت، شیوه درست کردن ساده این غذا را در اختیارتان قرار می‌دهیم؛ اما از آن‌جایی‌که آن در نقاط مختلف به شکل‌های متفاوتی درست می‌کنند، تا آخر نوشته را بخوانید تا نکات و فوت‌وفن‌هایش را در اختیارتان قرار دهیم.

مواد اولیه لازم برای نخود آب

نام مواد مقدار لازم
نخود ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه دلخواه
نخود آب
طرز تهیه نخود آب

طرز تهیه نخود آب

مرحله اول:

نخود نفخ زیادی دارد و بهتر است به مدت ۴۸ ساعت آن را در آب ولرم خیس کنید. در این مدت هم چندین بار آب را عوض کنید و آب تازه در ظرف بریزید.

مرحله دوم:

پیازها را پوست بگیرید و به شکل خلالی یا نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن در تابه بریزید و پیاز را در آن، سرخ کنید. مقداری نمک و زردچوبه در این ترکیب بریزید تا طلایی شوند. سرخ کردن زردچوبه بوی خامی آن را هم از بین می‌برد. سپس، آب اضافه کنید و اجازه دهید تا این ترکیب به‌خوبی پخته‌شود.

نخود آب
طرز تهیه نخود آب

نکته‌های بهتر درست کردن نخود آب

  • این غذا را به همراه آبغوره، آبلیمو یا سرکه میل کنید.
  • برای مقوی‌تر شدن این غذا می‌توانید مقداری گوشت مانند قلم یا ماهیچه گوسفندی بریزید. همین‌طور، آب قلم هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • برای ادویه، فلفل قرمز، گلپر و زیره سیاه هم مزه خوبی به این غذا می‌دهند. همین‌طور، چند فلفل سبز و مقداری پودر لیمو عمانی عطر آن را بیشتر و بهتر می‌کند. زیره و گلپر روی گرفتن نفخ این غذا هم تاثیر مثبت دارند.
  • دستوری که در بالا ارائه کردیم، هیچ لعابی ندارد؛ اما به روش‌های مختلفی می‌توانید این غذا را لعاب‌دار درست کنید. در روش اول می‌توانید یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و به مواد اضافه کنید. بعد از این‌که پخته‌شد، آن را بیرون آورید و پوره کنید. بعد از این کار، دوباره در قابلمه بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند.
  • برای روش‌های دیگر پوره کردن می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری آرد گندم یا بلغور گندم را در غذا بریزید. آرد را به یک لیوان آب سرد مخلوط کنید و هم بزنید و سپس، در قابلمه بریزید تا گلوله‌گلوله نشود. جو پرک هم انتخاب مناسبی برای لعاب‌دار کردن غذا است.
  • این غذا مقوی است؛ چون برای تقویت نیروی جنسی، بیماری‌های عفونی، سیستم ایمنی بدن و پاکسازی روده‌ها اثر مثبت زیادی دارد و در صورت مصرف مداوم جلوی ریزش موها را هم می‌گیرد و با کم‌خونی مبارزه می‌کند؛ بنابراین، بهتر است آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از اثرات بی‌نظیرش بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا