نان شیرین محلی

به هر گوشه ایران که سفر کنید، نان شیرین محلی مخصوص آن را می‌بینید. در بعضی نقاط نان را با کره و روغن فراوان درست می‌کنند. در نقاط دیگری آن را نازک می‌کنند. در بعضی جاها هم مانند نان‌های شیرین فانتزی گرد و ضخیم تهیه می‌شوند. در ادامه، دستور تهیه نان شیرین محلی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که می‌توانید خمیر آن را به هر شکلی درست کنید و در نهایت، به یک نان شیرین خوشمزه برسید.

 

مواد اولیه لازم برای نان شیرین محلی

نام مواد مقدار لازم
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ½ پیمانه
شیر ۱ پیمانه
کره ۵۰ گرم
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
آرد ۳ پیمانه
نمک ½ قاشق غذاخوری
زردچوبه، هل، زنجبیل و زیره به اندازه دلخواه

 

مواد اولیه لازم برای رومال نان شیرین محلی

نام مواد مقدار لازم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
ماست ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده به اندازه دلخواه
آب ۱ پیمانه
نان شیرین محلی
طرز تهیه نان شیرین محلی

طرز تهیه نان شیرین محلی

 

مرحله اول:

خمیر نان شیرین محلی با خمیر معمولی فرق دارد و همانطور که از نام آن پیدا است، باید شیرین‌تر از بقیه باشد. در کنار این، مساله ریختن کره به آن نرمی بهتری می‌دهد. تخم مرغ، کره و شیر را بیرون یخچال بگذارید تا هم‌دمای محیط شوند. شیر را هم گرم کنید تا برای استفاده ولرم باشد.

مرحله دوم:

چند قاشق از شیر ولرم بردارید و با خمیر مایه و دو قاشق شکر مخلوط کنید. ۵ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل کند و بالا بیاید.

مرحله سوم:

زنجبیل، هل، زیره، زردچوبه و نمک را به آرد اضافه و الک کنید. اگر ۳ بار این ترکیب را الک کنید، خمیر بهتری برای نان شیرین محلی خواهیدداشت.

مرحله چهارم:

کره، شکر، تخم مرغ را با شیر ولرم ترکیب کنید. سپس، مایه خمیر آماده‌شده را روی آن بریزید و هم بزنید.

مرحله پنجم:

نوبت به اضافه کردن آرد می‌رسد. این کار را در چند مرحله انجام دهید تا خمیرتان سفت نشود. بعد از هر بار اضافه کردن، به‌خوبی خمیر را ورز دهید. بعد از یکدست شدن، آن را به شکل یک توپ گرد (چانه) در آورید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. آن را در قسمت گرم آشپزخانه بگذارید تا حجیم شود.

مرحله ششم:

بعد از دو برابر شدن حجم خمیر، پف آن را بگیرید. این کار را با فشار دادن انگشتان داخل آن انجام دهید. سپس، آن را روی یک سطح آردپاشی‌شده بگذارید و به اندازه‌های کوچک تقسیم کنید.

مرحله هفتم:

نان شیرین محلی خود را به اندازه دلخواه و با کمک دست صاف کنید. سپس، آن‌ها را داخل سینی فر بگذارید و روی آن‌ها را بپوشانید تا نیم‌ساعت دیگر استراحت کنند. نان محلی را معمولا به صورت ساده و گرد درست می‌کنند؛ اما اگر ایده خاصی دارید و می‌خواهید آن را به شکل مختلفی درآورید، هیچ مشکلی وجود ندارد.

مرحله هشتم:

مواد رومال را با هم مخلوط کنید و با فرچه روی نان شیرین محلی بمانید. حالا آن‌ها را داخل فر بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه در فر ۱۵۰ درجه پخته شوند. البته ممکن است گرمای فر شما کمتر یا بیشتر از مقدار باشد؛ بنابراین، بهتر است از کنار فر دور نشوید و حواستان باشد که بعد از سرخ شدن، نان شیرین را از داخل آن دربیاورید.

نان شیرین محلی
طرز تهیه نان شیرین محلی

نکته‌های بهتر درست کردن نان شیرین محلی

  • برای تزئین می‌توانید روی نان‌ها، مقداری کنجد یا تخم خرفه بپاشید.
  • اگر متوجه شدید که خمیر سفت است، مقداری شیر ولرم به آن اضافه کنید.
  • برای این‌که خمیر شما پف نکند، بهتر است با چنگال چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.
  • برای صاف کردن می‌توانید از وردنه کمک بگیرید اما بهتر است که نان شما چندان نازک نباشد تا بافت نرمی داشته‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا