نان تست

اگر دنبال نان تستی تازه می‌گردید اما همیشه فرصت رفتن به بیرون را ندارید، خودتان دست به کار شوید و درست کنید؛ تا علاوه بر نان تازه، آن را به شکل داغ هم میل کنید. در این مطلب دسپخت، قصد داریم روش تهیه این مدل نان را با شما به اشتراک بگذاریم و نکاتی را بیاوریم که بهترین نوع آن حتی برای اولین تجربه درست کنید.

مواد اولیه لازم برای نان تست

نام مواد مقدار لازم
آرد فانتزی ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری سرپر
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری سرخالی
شیر ولرم ۲ پیمانه
روغن مایع ½ پیمانه
نان تست
طرز تهیه نان تست

طرز تهیه نان تست

مرحله اول:

یک‌پنجم آرد را با نصف خمیر مایه مخلوط کنید. سپس، به‌اندازه‌ای آب ولرم در این ترکیب بریزید که تبدیل به خمیر لطیفی شود و به دست نچسبد. سپس، آن را در یک کاسه با حجم دوبرابر و در جای گرم بگذارید تا استراحت کند. معمولا نیم ساعت زمان کافی است تا حجم آن دوبرابر شود. اگر این اتفاق نیفتاد، زمان بیشتری به آن اختصاص دهید و حتی ممکن است نیاز به ۴ ساعت استراحت هم باشد. به این خمیر استارتر یا لوین گفته می‌شود.

مرحله دوم:

بعد از این‌که استارتر حجیم شد، ظرف بزرگی مناسب اندازه کل آرد بردارید و استارتر را در آن بگذارید. سپس، باقی‌مانده آرد را به شکل الک‌شده به آن اضافه کنید. سپس، تخم مرغ، نمک، شکر و خمیرمایه را هم در همان ظرف بریزید.

مرحله سوم:

بعد از این‌که مواد خشک را با هم مخلوط کردید، در چند مرحله شیر ولرم را اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر منسجمی از آن به دست بیاید. یکباره اضافه کردن شیر ممکن است آن را نرم و شل کند.

مرحله چهارم:

خمیر را باید برای یک ربع ورز دهید و در این مدت، برای این‌که به دستتان نچسبد، مقداری روغن به دستانتان بمالید و ورز دادن را انجام دهید. در حین ورز دادن، چند بار آن را به سطح کار بکوبید تا حالت کشسانی پیدا کند. در انتها هم آن را چانه بگیرید؛ یعنی به شکل گرد درآورید و در کاسه‌ای بگذارید. اندازه کاسه باید به قدری باشد که خمیر بعد از حجیم شدن در آن جا شود. سپس، روی آن را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید برای یک ساعت استراحت کند.

مرحله پنجم:

بعد از این‌که خمیر استراحت کرد و حجم‌اش دوبرابر شد، چند ضربه به آن بزنید تا پف آن را بگیرید. سپس، آن را دوباره روی سطح کار پهن کنید و ورز کمی به آن دهید و آن را به سه یا چهار قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله ششم:

قالب مناسب تست را بردارید و هر یک از چهار خمیر نان را در یک قالب بگذارید و رویشان را با یک پارچه تمیز نخی بپوشانید و اجازه دهید برای یک ساعت دیگر هم استراحت کنند و حجیم شود. در همین فاصله به سراغ روشن کردن فر بروید و یک ربع قبل از گذاشتن قالب‌ها آن را گرم کنید.

مرحله هفتم:

نان‌ها را داخل فر بگذارید و صبر کنید که برای حدود نیم ساعت در آن محیط بمانند تا پخته شوند. باید ظاهر نان به‌خوبی طلایی شود.

نان تست
طرز تهیه نان تست

نکته‌های بهتر درست کردن نان تست

  • قالب را چرب کنید تا خمیر به آن نچسبد.
  • برای انرژی‌زا شدن این نان، مقداری کنجد هم روی آن بپاشید.
  • این نان پف زیادی دارد و بهتر است هنگام خرد کردن آن از چاقو ارّه‌ای استفاده کنید تا پف حفظ شود و خمیر نشود.
  • اگر دوست دارید نان رنگ طلایی زیبایی داشته‌باشد، یک عدد تخم مرغ را با مقداری وانیل ترکیب کنید و با برس روی خمیر بکشید.
نان تست
طرز تهیه نان تست
نان تست
طرز تهیه نان تست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا