نان برنجی

نان برنجی یکی از شیرینی‌هایی است که اگر اولی را در دهان بگذارید، دلتان می‌خواهد چند تا دیگر پشت سر آن بخورید تا لذت ببرید. این شیرینی حساس است و دست زدن به آن می‌تواند باعث خراب شدن آن شود؛ اما بی‌شک، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهمانی‌های مختلف است. حتی اگر نمی‌خواهید دست خالی به دیدن عزیزان بروید، درست کردن آن می‌تواند یک انتخاب خوش‌حال‌کننده باشد. در ادامه، طرز تهیه نان برنجی را در اختیارتان می‌گذاریم و می‌گوییم چطور آن را بی‌نقص درست کنید.

مواد اولیه موردنیاز برای نان برنجی

نام مواد مقدار لازم
پودر قند ۱ پیمانه
روغن جامد ۱ پیمانه
زرده تخم مرغ ۱ عدد
آرد برنج ۲ پیمانه
وانیل ¼ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
نان برنجی
طرز تهیه نان برنجی

دستور تهیه نان برنجی

مرحله اول:

پودر قند را الک کنید تا هیچ حالت گلوله‌مانند نداشته‌باشد. سپس، روغن جامد، زرده تخم مرغ، بیکینگ پودر و وانیل و نوک قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید. مواد نان برنجی باید یکدست شوند و حالت خامه‌ای پیدا کنند.

مرحله دوم:

آرد برنج را در چند مرحله به مواد اضافه کنید. در ابتدا و در زمانی‌که مواد هنوز سفت نشده‌اند، می‌توانید از همزن استفاده کنید؛ اما بعد از اضافه کردن تمام آرد باید با دست، خمیر را ورز دهید. برای مدت ده دقیقه ورز دهید تا روغن به‌خوبی با آرد برنج ترکیب شود.

مرحله سوم:

فر را روشن کنید و روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید تا نان‌های برنجی به آن نچسبند. سپس، گلوله‌های کوچکی از آن (به اندازه یک قاشق چای‌خوری) بردارید و بین کف دستان خود گرد کنید. شاید در ابتدا انجام این کار برایتان سخت باشد اما با انجام چند مورد به‌راحتی همه مواد را به‌حالت گرد و بی‌نقص درمی‌آورید.

مرحله چهارم:

بعد از این‌که همه مواد را با فاصله مناسب در سینی گذاشتید، روی آن‌ها تخم خرفه (سیاه‌دانه) بریزید. می‌توانید با استفاده از وسایلی مانند قاشق یا در بطری تزئیناتی روی آن‌ها انجام دهید. اگر تنها گرد بودن شیرینی‌ها کافی است، هیچ کاری انجام ندهید؛ اما اگر می‌خواهید نان‌های برنجی را منحصر‌به‌فرد درست کنید، حتما از این هنرها استفاده کنید.

مرحله پنجم:

سینی را در فر بگذارید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. معمولا در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد، این مدت برای پخت نان‌های برنجی کافی است. سپس، فر را خاموش کنید و سینی را از آن دربیاورید. ماندن بیش از اندازه حتی در فر خاموش باعث می‌شود رنگ نان برنجی تیره شود.

مرحله ششم:

اگر در زمانی‌که نان برنجی داغ است، به آن دست بزنید؛ سریع پودر می‌شود. اجازه دهید کاملا سرد شود و سپس، آن‌ها را در ظرف دلخواه بچینید. در نهایت، رویشان سلفون بکشید تا مانند ساعت اول پخت تازه بمانند.

نان برنجی
طرز تهیه نان برنجی

نکته‌های بهتر درست کردن نان برنجی

  • برای تزئین، گل محمدی و پودر دارچین هم زیبا هستند.
  • ریختن پودر هل باعث می‌شود شیرینی شما عطر بهتری داشته‌باشد.
  • آرد قنادی به جای آرد برنج باعث محکم‌تر شدن بافت شیرینی می‌شود.
  • اگر همراه زرده، سفیده تخم مرغ را هم اضافه کنید، نان برنج حالت تردتری خواهدداشت.
  • از آن‌جایی‌که این نان‌های برنجی در فر جا باز می‌کنند، حتما آن‌ها را با فاصله در سینی بچینید.
  • اگر به جای روغن جامد از کره استفاده کردید، حتما آن را زود مصرف کنید؛ چون ماندگاری روغن جامد بیشتر از کره است و تا یک ماه می‌توانید این شیرینی را بدون خراب شدن نگه دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا